Toyota aandelen

TOYOTA MOTOR CORPORATION is een in Japan gevestigd bedrijf en wereldberoemd als fabrikant van hoogwaardige auto’s, bestelwagens en vrachtwagens die de norm bepalen voor langdurige weder verkoopwaarde en duurzaamheid. Opgericht in 1937 is Toyota tegenwoordig het grootste bedrijf van Japan en ‘s werelds vijfde grootste en heeft het wereldwijd honderd duizenden werknemers en  verdient meer geld dan concurrenten Nissan en Honda samen.

Het bedrijf houdt zich verder ook bezig financieën en autoleasing, de verkoop van aanverwante onderdelen en heeft tevens dochter ondernemingen in segmenten zoals ontwerp, fabricage, public relations en onderzoeksactiviteiten in Noord-Amerika en Europa. Toyota mag zich sinds een aantal jaren zelfs de best verkochte autofabrikant in Noord-Amerika noemen.

Toyota heeft zijn naam te danken aan de Japanner Sakichi Toyoda. Hij kwam als eerste met een mechanisch aangedreven weefgetouw. Inmiddels is Toyota een begrip in de automobielindustrie. Jaarlijks is er een omzet van rond de 29 miljard en met in 2018 een koers/winstverhouding van 8,5 is Toyota zeker niet duur gewaardeerd.

Toyota aandelen kopen kan best interessant zijn. Om aandelen te kunnen kopen moet u uzelf aanmelden bij een broker. Een broker is een partij die het mogelijk maakt om aan- en verkooptransacties te verrichten. Toyota aandelen

 

Degiro
4.5/5

Beste Nederlandse broker & Laagste kosten

Toyota verwachtingen – De toekomst van Toyota

Het aandeel van Toyata is meestal redelijk consistent geweest en de aandelen prijs duidt niet op schommelingen die ongebruikelijk zijn voor aandelen.  Bovendien betaalt Toyota een dividend rendement aan zijn investeerders welke conform is aan de rente tarieven van de markt.

Natuurlijk voelt Toyota de hete adem van concurrenten in zijn nek en realiseert ‘t zich steeds meer de waarde van diversificatie. Dit lieten ze zien door bijvoorbeeld het aandelenbelang in Subaru te vergroten door een eigendomspositie van 20% in de rivaliserende autofabrikant in te nemen.

Dit alles maakt deel uit van een bewuste strategie met aan de ene kant een laag risico van diversificatie alsmede de strategie met een veel hoger risico om de toekomst veilig te stellen zoals het blijven investeren in zaken als electronisch -zelf- rijden, dit alles onder het motto ‘als je je niet aanpast blijf je achter’.

Een ander belangrijk feit is de positive van de Yen ten opzicht van de Dollar. Het is een positieve ontwikkeling wanneer de yen stijgt ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Dat maakt de inkomsten van Toyota, wanneer ze worden omgezet in dollars, krachtiger dan een valuta-neutraal scenario.

Natuurlijk moet het  verkoopvolume van Toyota op pijl worden gehouden en dat is waar de schoen wellicht kan gaan wringen door mondiale spanningen zoals bijvoorbeeld een handelsoorlog tussen de VS en China en de groeiende zorg met betrekking tot de pandemie.

Tot slot staat de  auto-industrie bekend om zijn notoire ups & downs en ondanks dat de grootste autofabrikant in Japan zal  proberen voort te bouwen op zijn kracht, diversificatie, merk en groeiende portfolio van productlijnen moet de aanstaande bereid zijn om op korte termijn -wellicht- een moeilijke tijd door te maken.

Waar onderscheid Toyota zich in?

Toyota zet zich enorm in voor groene technologie en werd in 2016 reeds uitgeroepen tot nummer één wereldwijd groen merk. De autofabrikant heeft reeds miljoenen hybride auto’s verkocht, met modellen als Prius en hybride versies van Camry, Avalon, RAV4, Highlander en verschillende Lexus-modellen. Toyota is niet alleen milieuvriendelijk in de producten die het produceert, maar ook in zijn milieuvriendelijke productiepraktijken.

Verder heeft Toyota wereldwijd meer dan 1.000 patenten, het hoogste aantal onder autofabrikanten en  besteedt $ 1 miljoen per uur aan onderzoek en ontwikkeling over de hele wereld. Je kunt een Big Mac in 100 landen krijgen, maar Toyota doet zaken in 170 landen!

Ook blijft het bedrijf waarde toevoegen met nieuwe vernuftige functies als Toyota Safety Sense en een ‘Tow Prep’-pakket.

Over Toyota

Waar Sakichi samen met zijn zoon in 1918 de Toyoda Spinning en Weaving company oprichtte, werd 6 jaar later zijn levensdroom werkelijkheid. Het mechanisch aangedreven weefgetouw werd een automatisch weefgetouw. Hoe mooi was dat!? De Toyoda Automatic Loom Works werd zijn nieuwe kindje.

Dit deed hij zoals gezegd niet alleen, maar met hulp van zijn zoon Kiichiro. Hij was mede uitvinder en maakte in de 20 eeuw kennis met de automobielindustrie in de VS en Europa. Er werden patentrechten voor het automatische weefgetouw verkocht en dat leverde maar liefst 100.000 pond op. Met dat bedrag kon in 1937 de basis worden gelegd voor het oprichten van de TMC (Toyota Motor Corporation).

Typerend was het Toyota Production System en een duidelijke voorkeur de JIT-productiestrategie. Hiermee wordt de Just In Time strategie bedoelt. Simpel vertaald is dat op het juiste moment en precies op tijd. Er mochten geen onnodige tussenvoorraden zijn en geen of zo min mogelijk wachttijden voor de producten. Het ging erom dat er zo min mogelijk verspilling zou zijn. Naarmate de jaren vorderden werd het TPS toegepast door andere automobielproducenten in de rest van de wereld.

Verspreiding Europa

Ondanks de industriële chaos die er heerste in Japan, werd Toyota de grootste speler in Japan wat betreft automobielproducenten. Het huidige marktaandeel is vandaag de dag zo’n 42%. Halverwege de 20e eeuw werden de vleugels uitgeslagen naar het buitenland, waar in 1957 in de VS de eerste Crown modellen te bewonderen waren. In Denemarken werd in 1963 de 1e officiële Toyota geïmporteerd. Het jaar later volgde Nederland.

Met de Corolla in 1965 werd een verder groeiende reputatie opgebouwd. Er werden dusdanig veel aantallen afgezet, zodat er uitstekend geconcurreerd kon worden met de binnenlandse producenten. Het jaar 2006 was er eentje voor in de boeken net als de vele andere jaren. Voor het eerst werden er meer dan 1 miljoen Toyota’s verkocht.

Toyota: vandaag de dag

Vandaag de dag is Toyota niet alleen een begrip in de automobielindustrie, maar ook een absolute nummer 1 geworden in een aantal belangrijke Unique Selling Points. Het gaat om USP’s als: betrouwbaarheid, klanttevredenheid en klantenservice. Hier scoort Toyota in de meeste Europese landen erg goed op.

Op dit moment heeft Toyota ruim 3000 verkooppunten. Ook is er een ondersteuningsnetwerk van maar liefst 28 nationale sales- en marketingorganisaties. In Brussel staat de Europese hoofdvestiging, waar in Frankrijk (Nice) het designcenter bevestigd is.

Toyota staat zeker niet stil en blijft opvallend veel activiteiten ontwikkelen. De verwachtingen van de Europese automobilist staan daarbij centraal. Er worden verschillende samenwerkingsverbanden aangegaan om verder te groeien. Opvallend is de samenwerking met BMW in 2013. Niet alleen sportauto’s werden ontwikkeld, maar er werd ook een samenwerking ingezet voor het ontwikkelen van lithium-air batterijen en brandstofcelsystemen.

Toyota cijfers

Kijkend naar de cijfers, dan vallen er een aantal zaken op. En dan met name dat Toyota om het jaar telkens een sprong maakt. In 2016 wist het gehele Toyota concern een totale omzet te realiseren van 28,40 miljard yen. In 2017 zakte deze met 1 miljard yen. De nettowinst gaat in 2018 opnieuw een piek bereiken met een bedrag van 2,38 miljard yen. De verwachting is wederom dat de totale omzet in 2018 verder stijgt naar 29 miljard yen, met in 2020 opnieuw een flinke piek. Ten opzichte van 2017 is dat een behoorlijke stijging.

 201520162017201820192020
Omzet27 23428 40327 59729 00229 47330 206
Nettowinst2 1732 3121 8312 3862 1412 269
Koers/winst verhouding12,28,039,988,59,368,72
Winst per aandeel ( JPY )688741605798724777
Dividend per aandeel ( JPY )200210210215222233
Dividendrendement2,39%3,53%3,48%3,17%3,28%3,43%

Het dividend van Toyota wordt net als veel andere concerns 1 keer per jaar uitgekeerd. In 2018 kan er op een dividend van 215 japanse yen worden gerekend. Dit komt neer op 1,63 euro. Het dividendrendement ligt bij de huidige koers op iets meer dan 3%. En laat dat nou net rendementen zijn die je allang niet meer krijgt bij de banken.

De koers-winstverhouding schommelt op het moment van schrijven rond de 8,5. Dat is vrij laag en er kan dus zeker worden gesteld dat dit aandeel een beetje ondergewaardeerd is. Bovendien laat de tabel zien dat er een verdere stijging van het dividend per aandeel wordt verwacht.

Verschillende analisten zijn erg positief over de toekomst van Toyota. Als lange termijn belegger kan het ook zeker slim zijn om Toyota aandelen in uw beleggingsportefeuille op te nemen. Let wel: neem ten alle tijden uw eigen beslissingen. Het helpt wanneer u de jaarrekening goed doorleest. Verdiep u in de kwartaalcijfers, analyseer het management en ga na wat de concurrenten doen. Zo heeft u het huiswerk helemaal op orde! Aandelen kopen? Doe het op een verstandige manier en maak gebruik van de technische- en fundamentele analyse.

Toyota aandelen kopen – Waar kan dit het beste?

Wij hebben een vergelijking gemaakt van de beste online brokers waar er geïnvesteerd kan worden in dit aandeel.

9,8Meer informatie

9,6Meer informatie

9,4Meer informatie

8,6Meer informatie

Zit je te denken om te investeren in Toyota? Dan is het goed om alle informatie te hebben over dit bedrijf. Op deze pagina vindt je daarom informatie over het bedrijf, de Toyota koers, de verwachtingen en toekomst van Toyota en meer. Het is van belang om je altijd goed te informeren voor je kiest om te beleggen in Toyota aandelen.

In bovenstaande tabel vind je een overzicht van de beste brokers in Nederland om te beleggen in Toyota aandelen. Als je Toyota aandeel wilt kopen, dan zijn dit allemaal goede betrouwbare opties om eenvoudig een account aan te maken en te starten met beleggen op een veilige manier.

Koers Toyota – Wat is de waarde van aandelen Toyota?

In onderstaande grafiek kan je de huidige koers van het bedrijf zien. Hier zie je precies wat een aandeel van Toyota kost. Het aandeel Toyota is te vinden op de TYO, de afkorting op de beurs is 7203.

Het aandeel kan daarom eenvoudig gekocht worden via verschillende brokers welke hierboven worden toegelicht. Een broker waar wij goede ervaringen mee hebben is Plus500 zij bieden een erg gebruiksvriendelijke interface en maken het makkelijk om een Toyota aandeel te kopen.

Toyota kopen of niet? De juiste beslissingen maken

Beleggen blijft lastig en iedereen heeft zijn eigen ervaringen, het gaat om de juiste keuzes maken en op de juiste momenten instappen als het gaat om aandelen. Het is belangrijk voor jezelf na te gaan of je wilt beleggen voor de korte termijn of lange termijn. De koers van een Toyota aandeel kan erg volatiel zijn over de lange termijn waardoor het goed is om hierbij stil te staan of je hier wel tegen kan.

De meeste mensen beleggen daarom voor de lange termijn, het is daarom belangrijk om goed te kijken naar alle verwachtingen van het bedrijf over de lange termijn. Als het toekomstbeleid van het bedrijf er goed uit ziet, dan kan het erg interessant zijn om te kiezen om te investeren in Toyota en daardoor nu een aantal aandelen te kopen van Toyota. Indien het er op de korte termijn niet aantrekkelijk uitziet, kan het wel interessant om een account bij een broker te hebben zodat er op het juiste moment ingestapt kan worden.

Zo kan er een order worden klaargezet als deze een bepaalde prijs bereikt. Aandelen Toyota kopen kan in ieder geval eenvoudig via bovenstaande brokers. Een interessante manier om te kijken is ook door te kijken naar het koersdoel van het bedrijf. Veel financiële organisaties geven een koersdoel per aandeel.

9,8Meer informatie

9,6Meer informatie

9,4Meer informatie

8,6Meer informatie

Toyota aandelen advies

Aandelenkopen.nl biedt geen advies over specifieke aandelen, wij raden het aan om goed naar het bedrijf te kijken, de winstcijfers, het vertrouwen in het bedrijf, de doelgroep, het team, de markt waarin het bedrijf zich begeeft en andere belangrijke macro economische ontwikkelingen om een goede keuze te maken.