Wilt u Ford Motor aandelen kopen?

Ford Motor Company is één van de bedrijven die wereldwijd een enorm aanzien geniet, maar aan de andere kant niet weet te slagen in het spelen van een grote en belangrijke rol op de verschillende markten. Zowel in Amerika als in de rest van de wereld heeft men voldoende voet aan de grond, maar de dominante positie zoals de naam van het bedrijf die heeft weet men niet te realiseren. Dat neemt niet weg dat Ford Motor auto’s bouwt onder de eigen naam, maar het daarnaast ook een aantal andere merken in het bezit heeft.

Ford Motor Co, opgericht in 1919 door Henry Ford, is een van ‘s werelds meest iconische bedrijven en behoort al decennia tot de grootste met een wereldwijde aanwezigheid en aantal bekende modellen. De activiteiten van Ford zijn opgesplitst in drie segmenten: ‘Automotive’,  ‘Ford Krediet’ en ‘Mobiliteit’.  Ford haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit de produktie en verkoop van auto’s aan consumenten echter genereert het bedrijf ook winst uit zijn lease- en financierings welke consumenten auto leningen en lease overeenkomsten verschaffen.

Het bedrijf is al lang een onderdeel van de S&P 500 Index en kwam als enige grote Amerikaanse auto fabrikant zonder al teveel kleerscheuren uit de financiële crisis.

Degiro
4.5/5

Beste Nederlandse broker & Laagste kosten

Ford aandelen verwachting

Ondanks dat het bedrijf al jaren voertuigen levert aan dealers en distributeurs in de vijf belangrijkste geografische segmenten van de wereld  verkoopt verloor het hier marktaandeel.  Afgezien van de onzekerheid over de wereld wijde automarkt valt dit te wijten aan verschillende aanvullende factoren. De autoverkoop daalde al enige tijd naarmate voertuigen duurder werden. Ford heeft  slecht gepresteerd op internationale markten, waaronder Europa, Zuid-Amerika en vooral in Azië-Pacific.

Als internationaal bedrijf is Ford overgeleverd aan de toenemende instabiliteit van het internationale monetaire systeem. Inflatie, tarieven, valutaschommelingen en ongunstige wissel koersen hebben de internationale transacties van Ford moeilijker gemaakt en zijn gedeeltelijk verantwoordelijk voor de prestatietekorten van het bedrijf in de afgelopen jaren. Verder was daar de trage reactie van Ford op de toenemende vraag naar hybrides en elektrische voertuigen

Hoe verder?

De plannen van Ford in de toekomstige jaren omvatten een produktie verschuiving naar pick-ups, SUV’s en bedrijfs voertuigen. Dit betekent dat Ford de komende jaren plannen heeft om zijn sedans en andere kleinere auto’s geleidelijk  aan af te schaffen. In de afgelopen jaren zijn de grootste auto’s van Ford de bestsellers geweest. In de VS verkoopt Ford meer F-150’s dan welke andere auto dan ook, en in Europa verkoopt het meer Kuga SUV’s dan welke andere auto dan ook. De verkoop van bestelwagens van Ford is ook sterk in Europa. Met deze statistieken in gedachten is de verschuiving van Ford naar een portfolio van grotere voertuigen logisch. Het bedrijf houdt vast aan zijn grootste wapens

Natuurlijk kan FORD niet achterblijven en is het geïnteresseerd in het uitbreiden van zijn aanbod met elektrische voertuigen en zelfrijdende auto’s. Zoals blijkt uit het bedrijfs segment ‘Mobiliteit’ van Ford, verhoogt het bedrijf zijn investeringen in zelfrijdende auto’s. Dit is zeker een toekomstgericht initiatief van Ford, maar een doorbraak in autonome voertuigen zal naar alle waarschijnlijkheid niet snel genoeg komen om de zegen te zijn die Ford nodig heeft.

Ook wordt er meer geld geinvesteerd in de ontwikkeling van elektronische voertuigen (zowel volledig elektrische  alsmede plug-in hybrides). FORD investeerde (overigens ‘samen’ met Amazon) reeds in Rivian, een in Michigan gevestigde start-up van elektrische voertuigen. Als onderdeel van de deal zal Ford een elektrisch voertuig bouwen met de technologie van Rivian.

Tot slot heeft de strijd van autofabrikanten om te profiteren van de enorme Chinese markt ook geleid tot een piek in de concurrentie in de industrie. Dit, in combinatie met de dalende vraag, de opkomst van Chinese bedrijven en vergrote concurrentie door de opkomst van bedrijven zoals Tesla heeft heeft de druk op bedrijven als Ford vergroot om de prijzen hoog te houden. 

Over Ford Motor

Ford Motor is bijvoorbeeld de eigenaar van het Amerikaanse merk Lincoln en is daarnaast het bedrijf achter een merk als Mercury. Wat dat betreft heeft men meer auto’s op de weg rijden dan direct duidelijk wordt. In Europa is Ford Motor eigenaar van Volvo, de auto uit Zweden. Ook dit merk heeft een goed marktaandeel, al is het aan de andere kant niet een auto die behoort tot de absolute top binnen de verschillende markten. Tenslotte is Ford Motor voor een deel eigenaar van het Japanse Mazda. Men slaagt er op die manier in om voldoende geografische spreiding aan te brengen en daarmee indirect het risico voor beleggers te temperen.

Het is Henry Ford die bekend staat als de grote man achter Ford Motor. Hij was inderdaad de persoon die in 1893 als eerste een ééncilindermotor aan de praat kreeg. Hij wilde dit graag uitbouwen in de vorm van een bedrijf en besloot in 1899 daarom het bedrijf Detroit Automobile Company op te richten. Het duurde echter maar een jaar tot het bedrijf failliet ging. Ook het bedrijf dat hij na een doorstart zonder de eerdere investeerders startte (Henry Ford Company) ging al na een paar maanden failliet. Hij maakte opnieuw een doorstart en zorgde zo uiteindelijk voor de start van Cadillac. De Ford Motor Company werd echter door anderen grootgebracht.

Het aandeel van Ford Motor is tijdens de financiële crisis hard onderuit gegaan en heeft daar nog lang last van gehad. Dit leek onder andere te maken te hebben met het gebrek aan vertrouwen van consumenten, waardoor de verkoop van auto’s in grote delen van de wereld terugliep. Ford slaagde er niet direct in om voet aan de grond te krijgen in de verschillende opkomende markten. De onderstaande tabel laat de omzet en nettowinstcijfers zien over de jaren 2015 tot 2020. Er is duidelijk te zien dat de nettowinst de afgelopen jaren niet of nauwelijks is gestegen. Oppassen geblazen dus bij dit aandeel!

 201520162017201820192020
Omzet140 566141 546145 653147 564145 900146 908
Nettowinst7 3734 5967 6026 2956 3596 312
Koers/winst verhouding7,6610,56,576,987,137,29
Winst per aandeel ( $ )1,841,151,91,581,551,51
Dividend per aandeel ( $ )0,60,850,650,670,660,58
Dividendrendement4,26%7,01%5,20%6,04%5,95%5,31%

Hoe kunt u Ford Motor aandelen kopen?

Het is bij de CFD broker Plus500 mogelijk om te handelen in de aandelen. Als u bij de broker bent ingelogd, kunt u Ford Motor opzoeken en het aandeel in de gaten gaan houden. De koers is 24/7 te bekijken en zodra u een kans voorbij ziet komen, kunt u hierop inspelen. Het is ook mogelijk om te handelen met een levenslange demo-account. Als u met echt geld wilt beleggen kan dit al vanaf €100,-! Het is hieronder direct mogelijk om te beleggen in Ford Motor aandelen! *CFD service. 76,4% verliest geld