Alibaba is opgericht in 1999 door Jack Ma. Hij is een voormalig leraar Engels en begon de website alibaba.com. Deze website is een portaal om Chinese fabrikanten in contact te brengen met consumenten uit andere landen. De stijging in populariteit van Alibaba is de afgelopen jaren enorm geweest. Naast Alibaba.com beschikt het Chinese e-commercebedrijf ook over Taobao, dit platform kan worden vergeleken met eBay. Taobao is dan ook één van de paradepaardjes van Alibaba.
Het is interessant om te weten dat Jack Ma vaak wordt vergeleken met de Steve Jobs van China. Veel beleggers zien Alibaba dan ook als het nieuwe Apple, dit dan weliswaar in een andere branche met andere omstandigheden. Jack Ma is momenteel niet meer de CEO (hij wilde tijd besteden aan de sociale problemen in China), maar hij is nog wel de Executive Chairman. Bij Alibaba werken 22.000 medewerkers en het hoofdkantoor staat nog steeds in Hangzhou, in de wijk Xixi.
Wat is Alibaba?
Alibaba is China’s – en volgens sommige maatstaven ook ’s werelds grootste online handelsbedrijf. De drie belangrijkste sites, Taobao, Tmall en Alibaba.com, hebben honderden miljoenen gebruikers en bieden onderdak aan miljoenen handelaars en bedrijven. Alibaba behandelt meer zaken dan enig ander e-commercebedrijf.
Alibaba is de meest populaire bestemming voor online winkelen, in ’s werelds snelst groeiende e-commercemarkt. Transacties op de online sites bedroegen honderden miljarden dollars, meer dan die van eBay en Amazon.com samen.
Alibaba werd één van de meest waardevolle technologiebedrijven ter wereld nadat het 25 miljard dollar had opgehaald met zijn Amerikaanse Initial Public Offering (IPO). Het is ook één van de meest waardevolle Chinese overheidsbedrijven en behoort tot enkele van de staatsbedrijven van het land.
Wat gaat Alibaba doen in de toekomst?
Als platform blijft Alibaba diensten ontwikkelen om bedrijven te helpen meer te doen en nieuwe kansen te ontdekken. Of het nu gaat om aankopen via jouw mobiele telefoon of om contact op te nemen met leveranciers in hun lokale taal, je kunt bij Alibaba.com terecht voor al jouw wereldwijde zakelijke behoeften.
Alibaba streeft niet naar omvang of macht; ze streven ernaar een goed bedrijf te zijn dat 102 jaar meegaat. Ze streven ernaar om de toekomstige handelsinfrastructuur op te bouwen. Ze voorzien dat hun klanten elkaar zullen ontmoeten bij Alibaba of zelfs gaan werken en wonen.
102 jaar
Voor een bedrijf dat werd opgericht in 1999, betekent een levensduur van 102 jaar dat ze drie eeuwen hebben omspannen, een prestatie die maar weinig bedrijven kunnen claimen. Alibaba’s cultuur, bedrijfsmodellen en systemen zijn gebouwd om lang mee te gaan, zodat ze op lange termijn duurzaamheid kunnen bereiken. Het uiteindelijke doel van Alibaba is om waarde te creëren voor de samenleving en om oplossingen te helpen vinden voor de uitdagingen van de samenleving. Ze willen de middelen van Alibaba omzetten in brandstof voor kleine en middelgrote bedrijven, wat op zijn beurt de vooruitgang van de hele samenleving zal ondersteunen.
Uitdagingen
De wereld wordt mobiel en Alibaba concurreert om Chinese smart Phone gebruikers met nieuwe rivalen. In zijn zoektocht naar groei smeedt Alibaba nieuwe bedrijven aan en botst tegen machtige spelers zoals Chinese banken en toezichthouders. Bovendien is de vraag of Amerikaanse investeerders de beursgang zullen kopen van een bedrijf dat voor hen nog grotendeels onbekend is?
Toekomst potentie
Beleggers hebben gelijk als ze op zoek gaan naar bedrijven die dominant zijn in de markten en sectoren waarin ze actief zijn. In het geval van Alibaba is de leidende speler plotseling een soort van verplichting geworden. Marktspelers behandelen de onderzoeken alsof al hun zakelijke praktijken als monopolistisch worden beschouwd totdat het tegendeel wordt bewezen, maar dat lijkt overdreven.
Besturingssystemen voor auto’s
Alibaba zou een formidabele intelligente en autonome voertuigspeler kunnen worden. Het begon met de ontwikkeling van besturingssystemen voor auto’s in 2014. Het AliOS Banma-systeem, een internet-auto-oplossing ontwikkeld in samenwerking met de autofabrikant van de staat SAIC Group, is toegepast op vele in massa geproduceerde voertuigmodellen van SAIC.
Wat kunnen we verwachten van de Alibaba aandelen?
Alibaba stelt bedrijven in staat om de manier waarop ze op de markt brengen, verkopen en opereren te transformeren en hun efficiëntie te verbeteren. Ze bieden de technologie-infrastructuur en het marketingbereik om handelaren, merken en andere bedrijven te helpen de kracht van nieuwe technologie te gebruiken om met hun gebruikers en klanten in contact te komen en op een efficiëntere manier te werken.
Digital-native bedrijven zoals Alibaba hebben het voordeel dat ze begonnen zijn in een online wereld die klaar was voor gegevensverkeer waardoor hun transformatie naar slimme bedrijven heel natuurlijk is. Nu ze hebben bewezen dat het model werkt en de oude industriële economie transformeert, is het tijd voor alle bedrijven om deze nieuwe bedrijfslogica te begrijpen en toe te passen. Dat ziet er technologisch intimiderend uit, maar het wordt steeds beter haalbaar. De commercialisering van cloud computing- en kunstmatige-intelligentietechnologieën heeft grootschalige rekenkracht en analytische mogelijkheden voor iedereen toegankelijk gemaakt.
De kosten voor het opslaan en berekenen van grote hoeveelheden gegevens zijn de afgelopen tien jaar inderdaad dramatisch gedaald. Dit betekent dat real-time toepassingen van machine learning nu in steeds meer omgevingen mogelijk en betaalbaar zijn. De snelle ontwikkeling van internet-of-things-technologie zal hun fysieke omgeving verder digitaliseren en steeds meer data opleveren.