Facebook Update: wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Facebook heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een opmerkelijk sterk en winstgevend bedrijf. Vorig jaar was weliswaar een turbulent jaar. Het aantal Facebookgebruikers daalde flink. Instagram groeide daarentegen hard. Hoe staat het er precies voor met Facebook? We geven u een update!

Facebook kent iedereen. Het is voor een grote groep mensen niet meer weg te denken in het dagelijkse leven. Het social media platform werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. Gedurende de jaren groeide het uit tot een van de grootste sociale netwerken ter wereld. Verruit het overgrote deel van de mensen gebruikt Facebook op de smartphone. Het hoofdkantoor staat in Californië in Palo Alto. Er is inmiddels veel verandert bij Facebook. Evenals de manier hoe mensen naar het medium kijken. In dit artikel geven wij u graag een update!

 

Daling Facebookgebruikers

Facebook heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een opmerkelijk sterke en winstgevende onderneming. Vorig jaar was weliswaar een turbulent jaar voor Facebook. Voor het eerst sinds jaren had het bedrijf een daling in het aantal gebruikers. Ruim 240.000 Facebookgebruikers hebben hun account opgezegd en 400.000 mensen loggen al niet meer in op het platform. In de westerse landen is er duidelijk sprake van een afnemende interesse in Facebook.

 

Belangrijkste redenen

Voor velen heeft het medium afgedaan. De echte diepgaande communicatie vindt al lang niet meer plaats op Facebook. De belangrijkste redenen voor het niet meer gebruiken van Facebook zijn het wantrouwen, te veel nep nieuws en het nieuwe privacy beleid. Ook zijn de meeste gebruikers uitgekeken op het algoritme dat bepaalt wat iemand wel of niet voorgeschoteld krijgt.

 

Niet meer zo populair

Vorig jaar daalde Facebook met 44%. De koers van het aandeel stond begin 2019 op vrijwel hetzelfde niveau als aan het begin van 2017. Een bedrag van circa 130 dollar. De aandelen van het bedrijf kwamen in 2018 onder aanzienlijke druk te staan. Dat had vooral te maken met het feit dat Facebook te kampen had met behoorlijk wat negatieve publiciteit. Er is gewoonweg veel te doen geweest rondom Facebook. Daarmee is het geen geheim meer dat Facebook niet meer zo populair is als dat het is geweest.

 

Groeiend wantrouwen

Het gaat dan o.a. om de schandalen met data lekken en problemen met de privacy schending. Ook zijn er veel verhalen geweest hoe het er binnen het bedrijf aan toe gaat. Het zijn slechts enkele voorbeelden die voor een groeiend wantrouwen van het sociale platform hebben geleid. Het heeft ertoe geleid dat een groep mensen Facebook inmiddels links laten liggen en liever overstappen naar Instagram. Voor dit jaar wordt een nog grotere daling van de Facebookgebruikers verwacht.

 

Facebook in Nederland

In Nederland zijn het aantal mensen dat Facebook intensief en dagelijks gebruiken flink gereduceerd. Zo nam het percentage af met ruim 10%. Instagram groeide daarentegen verder onder de gebruikers in ons land en kreeg er ruim 830.000 nieuwe accounts bij. Het Facebook gebruik is vooral gedaald in de leeftijdsgroep onder de 40 jaar. Vooral tussen de 15 en 19 jaar. Dat is ook precies de groep die steeds vaker overgaat naar Instagram. Bij de oudere doelgroep is het gebruik van Facebook stabiel.

 

Grootste sociale medium

Hoewel de ietwat negatieve ontwikkelingen is Facebook verre van afgeschreven. Wereldwijd heeft het platform nog steeds ruim 2,2 miljard gebruikers. Daarmee is Facebook, op Whatsapp na, nog altijd het grootste sociale medium in Nederland. Toch is het een interessante trend om in de gaten te houden. Bijvoorbeeld ook wanneer u zelf ondernemer bent en de doelgroep wilt bereiken met een bepaalde boodschap. Het is dan handig om te weten waar u de doelgroep vindt.

 

Instagram van Facebook

Instagram is onderdeel van Facebook. En laat van alle social media platformen Instagram het afgelopen jaar het snelst gegroeid zijn. Nog altijd groeit het aantal dagelijkse gebruikers van Instagram hard. Dat is ook de reden dat Facebook nog steeds groeit. Het is en blijft daarmee een populair medium. Er wordt verwacht dat de omzet dit jaar en volgend jaar met ongeveer 20% zal stijgen.

 

Toekomst Facebook

Kijkend naar de verdere toekomst van Facebook dan is te verwachten dat de winstcapaciteit dus verder op zal lopen. Nog steeds kan het een van de meest winstgevende bedrijven ter wereld worden. Wel is duidelijk dat Facebook aan het veranderen is. Dat komt vooral doordat het internet verandert. Zo zullen discussies niet meer openbaar plaatsvinden, maar in kleine groepen.

 

Mix Whatsapp en Snapchat

Ook worden berichten van gebruikers niet langer tot in lengte der dagen bewaard. Er wordt zelfs al over gesproken dat Facebook een mix van Whatsapp en Snapchat wordt. Waar de onderneming nu nog vooral geld uit advertenties haalt, moet het verdienmodel weliswaar op schop bij een ingrijpende verandering. De toekomst zal uitwijzen hoe het gaat verlopen bij Facebook. Net als met de aandelen van Facebook. Hieronder vertellen we meer over het beleggen in het medium.

 

Facebook aandelen kopen

Beleggen in Facebook aandelen kan bij de CFD-broker Plus500. (CFD service. 80,5% verliest geld bij deze aanbieder). Dit kunt u doen door een persoonlijke account aan te maken. U kunt al beleggen in Facebook aandelen vanaf 100 euro. Dat is een relatief laag inlegbedrag in vergelijking met andere brokers. Liever eerst oefenen met beleggen in aandelen? U kunt dan aanmelden voor een demo account. Daarmee krijgt u de beschikking over een flink fictief vermogen. De mogelijkheden zijn dan onbeperkt uit te proberen. Met de demo account krijgt u bovendien een uitgebreid overzicht van grafieken en indicatoren.