Heb je ooit gehoord van iDeal?
Dit is een veel voorkomende zorg onder buitenlandse inwoners van Nederland. Het is al erg genoeg dat veel traditionele winkels hun buitenlandse bankkaarten niet accepteren; nu accepteert zelfs het epicentrum van creditcardtransacties, het web, ze niet.
In sommige gevallen is iDEAL een van de beschikbare betaalmethoden, terwijl het in andere gevallen uw enige keuze is. Wat is het, waar kan ik het krijgen en hoe kan ik het gebruiken? De essentiële informatie over iDEAL wordt in dit artikel behandeld, dus laten we beginnen.
Definitie van iDeal
iDEAL is een online betaalmechanisme dat de Nederlandse noodzaak van het bezit van creditcards omzeilt. Wanneer u iDEAL als betaalmethode gebruikt, wordt u niet naar een andere site geleid om uw creditcardgegevens in te voeren, maar gaat u rechtstreeks naar uw online bankieren om de transactie af te ronden.
Beschouw het als een bliksemsnelle methode om geld te versturen zonder het gedoe van het verzamelen van documentatie.
Na het inloggen op het iDEAL-platform krijgt u direct een bevestigingsscherm te zien; u hoeft verder geen informatie over de transactie in te voeren. Gewoon bevestigen en klaar! Je kunt je vreugde nauwelijks bedwingen als de bezorger je stijlvolle minion-kleding komt brengen.
Wat betreft online betalingen in Nederland, werd 54% van alle transacties in 2014 via iDEAL verwerkt. Dit geldt niet alleen voor aankopen; u kunt de dienst ook gebruiken om uw telefoonrekening, energierekening, autoregistratie, lidmaatschapsgeld en zelfs boetes te betalen.
Waarom gebruiken Nederlanders niet gewoon creditcards?
Schuld betekent in sommige contexten “schuld”. Dat is inderdaad het geval. Nederlanders geloven in alleen nemen wat ze nodig hebben, een overblijfsel uit hun tijd als grotendeels calvinistische cultuur.
Je hebt het waarschijnlijk niet nodig als je een lening moet afsluiten om het te kopen (behalve huizen natuurlijk). Creditcards zijn in Nederland nooit van de grond gekomen omdat kredietlijnen er nooit echt waren.
Na tien jaar Amazon en eBay, en slechts een jaar nadat een student een bizarre website lanceerde om zijn medestudenten te volgen, verscheen iDEAL in 2005 op het Nederlandse toneel.
Sindsdien is het een nachtmerrie voor iedereen die te maken heeft met klantenservicemedewerkers.
Wat moet u doen om u aan te melden bij iDEAL?
U moet eerst een rekening openen bij een financiële instelling die deze mogelijkheid biedt. Twaalf Nederlandse banken ondersteunen momenteel iDEAL; kies er één uit en stap in.
- ABN AMRO
- Van Lanschot
- ASN Bank
- Triodos Bank
- bunq
- Svenska Handelsbanken
- ING
- RegioBank
- Knab
- SNS
- Moneyou
- Rabobank
Wat kunt u verwachten bij een iDEAL-transactie?
Geld uitgeven is al erg genoeg zonder een heel nieuw betaalsysteem! Het goede nieuws is dat de procedures van iDEAL eenvoudig zijn, zij het onconventioneel.
1. Selecteer iDEAL
Kijk naar het iDEAL-embleem om te zien of deze populaire betaalwijze wordt geaccepteerd.
2. Kies uw bank
U krijgt een lijst met banken die iDEAL accepteren waaruit u kunt kiezen. Als u op de link klikt, wordt u direct naar de inlogpagina van uw bank gestuurd (of, als u een mobiel apparaat gebruikt, de app, als u die geïnstalleerd hebt).
3. Bevestig de transactiegegevens
Er verschijnt binnenkort een bevestigingsscherm. Naast het aankoopbedrag moeten de naam en de locatie van de winkel worden vermeld. Bepaal van welke bankrekening de opname moet komen.
4. Voltooi het beveiligingsproces
Je hebt je identiteit al aangetoond via de eerste fase van verificatie, waarbij mogelijk een wachtwoord, app-pin of zelfs gezichtsherkenning is gebruikt.
Controleer de uitwisseling door de tweede verificatiestap te voltooien. Dit kan een code zijn die naar uw telefoon wordt gestuurd, een andere versie van uw wachtwoord of pincode, of iets heel anders, afhankelijk van uw financiële instelling.
5. De transactie afronden
De bank autoriseert de transactie in real time en schrijft het geld rechtstreeks van uw bankrekening af.
6. De verkoper ontvangt het geld
In enkele seconden ontvangt de winkelier de verificatie dat de klant hem heeft betaald en dat het geld via het internet naar hem onderweg is. Met deze informatie kan de deal nu worden gesloten.
Is iDEAL veilig om te gebruiken?
Het belangrijkste voordeel van het gebruik van iDEAL in termen van veiligheid is dat uw financiële gegevens nooit worden doorgegeven aan websites van derden. Met het iDEAL-platform als gateway weten winkeliers alleen of u betaald heeft; zij hebben geen toegang tot uw privégegevens.
U kunt de beveiligingsmaatregelen van uw bank gebruiken naast de twee-factor authenticatie van iDEAL. Zelfs gokkers geven tegenwoordig de voorkeur aan iDeal casinos.
Wegen de voordelen van iDEAL op tegen de nadelen?
Mogelijk slechts één, maar daar moet u rekening mee houden. Als er een probleem is met uw iDEAL transactie, kunt u geen terugboeking doen.
Wat is een terugboeking? Is het een spelbreker?
Een chargeback vindt plaats wanneer uw financiële instelling eist dat een transactie ongedaan wordt gemaakt. Stel dat u uw creditcard hebt gebruikt voor een online aankoop. Er is een probleem met het artikel dat de verkoper u toestuurt; misschien is het tijdens het vervoer beschadigd of komt het nooit aan.
De verkoper weigert u terug te betalen, dus u belt uw bank en dient een chargeback in.
De bank haalt het geld van de bankrekening van het bedrijf en stort het op de uwe als zij vaststelt dat u, de klant, slecht behandeld bent.
Het is een manier om via uw bank uw geld van de handelaar terug te krijgen, wat ervoor zorgt dat de handelaren eerlijk zijn en u, de klant, beschermen.
U kunt deze betaalmogelijkheid echter niet kiezen als u iDEAL gebruikt. Als er iets mis gaat met uw iDEAL transactie, kan het zijn dat u de rekening moet betalen omdat er geen mogelijkheid is om een chargeback te initiëren.
De meesten van ons hebben nog nooit een terugboeking hoeven doen, maar dat betekent niet dat het niet gebeurd is.