De ontwikkeling van online diensten

Meer dan 50 jaar geleden werd het eerste bericht verstuurd via ARPANET. ARPANET was de voorloper van het internet. Het wereldwijde web heeft sinds die tijd ongelooflijk veel ontwikkelingen doorgemaakt. Internet is onze encyclopedie, ons communicatiemiddel en nog veel meer dan dat. Meer dan dertig procent van de bestedingen van consumenten vindt tegenwoordig online plaats. We kopen zowel producten als diensten online. Welke ontwikkelingen zijn van grote invloed geweest?

De smartphone is belangrijk bij online aankopen

Online aankopen draaien om gemak. Je hoeft er de deur niet voor uit. Met je smartphone kan je je aankopen doen als je in de trein zit. Ook voor sportweddenschappen op mobiele telefoon hoef je niet thuis te zijn. De smartphone heeft online aankopen nog een extra boost gegeven. Ruim driekwart van de mensen heeft weleens een online aankoop gedaan met hun smartphone. Een derde geeft zelfs de voorkeur aan het doen van aankopen met een mobiele telefoon in plaats van met een laptop of desktop. De gebruiksvriendelijkheid van de smartphone en de apps die je kan gebruiken om te betalen hebben zeker bijgedragen aan het succes.

Welke diensten kopen we online?

Reizen en vakanties zijn het meest populair als het gaat om diensten die we online kopen. Ook kaartjes voor concerten en theatervoorstellingen kopen we graag online. Niet alleen kopen we steeds meer online, we geven ook meer uit. Mannen geven meer geld uit aan online shoppen dan vrouwen en online winkelen is het meest populair onder 25- tot 45-jarigen.

De kansen van big data

Big data biedt dienstverlenende organisaties kansen om hun diensten en de service naar klanten te verbeteren. Organisaties beschikken over veel informatie van hun (potentiƫle) klanten. Het koppelen van data uit verschillende bronnen aan elkaar gebeurt met behulp van big data software. Google Analytics is hier een voorbeeld van. Bedrijven zien het gedrag van klanten op hun website en kunnen op basis van het zoekgedrag of koopgedrag van de klant hun diensten aanpassen.

Het gebruik van Artificial Intelligence

De eerste online diensten die aangeboden werden, waren nog primitief. De technologische ontwikkelingen gaan door. Zo wordt AI steeds meer ingezet bij het aanbieden van online diensten. Artificial Intelligence is de techniek waarmee apparaten zelfstandig problemen kunnen oplossen. Hiervoor worden data of impulsen uit de omgeving gebruikt. Met behulp van AI zijn apparaten in staat om te leren en beslissingen te nemen. Een chatbot als klantenservice die jouw vragen over een dienst beantwoordt, is hier een voorbeeld van. Ook aanbevelingen die je krijgt bij een streamingsdienst is een voorbeeld van het gebruik van AI. Bedrijven bieden hun klanten op deze manier een gepersonaliseerde ervaring. Bedrijven laten zien dat ze hun klanten echt kennen en begrijpen.


De technologie blijft zich ontwikkelen. Er zijn in slechts een halve eeuw veel stappen gezet als het gaat om de ontwikkeling van online diensten. Wie weet wat er de komende halve eeuw staat te gebeuren?

admin

Inhoudsopgave

Bessie

Hoi! Mijn naam is Bessie en ik ben verantwoordelijk voor het plaatsen van de blogs op Aandelenkopen.nl! Met een achtergrond in marketing en communicatie ben ik hiernaast actief in de aandelen wereld. Heb je een vraagje of een artikel? Laat gerust een berichtje achter!

Gerelateerde artikelen