Air France-KLM aandelen

Air France-KLM  is een Frans-Nederlandse multinational. Het hoofdkantoor bevindt zich bij Parijs. Wanneer er wordt gekeken naar omzet, is het de grootste luchtvaartonderneming ter wereld. Verder is het de grootste vrachtvervoerder ter wereld en de derde in de wereld als het gaat over passagiersvervoer.

In mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines samengevoegd tot de grootste Europese luchtvaartgroep. In 2019 vervoerde deze luchtvaartgroep samen 104 miljoen passagiers. Ze beschikken over 548 vliegtuigen die naar 318 verschillende bestemmingen in 118 landen vliegen.

KLM is opgericht op 7 oktober 1919 en is hiermee de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. De thuisbasis van KLM is Schiphol in Amsterdam.

Air France werd op 7 oktober 1933 opgericht. De thuisbasis van Air France is de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs.

Air France-KLM aandelen

Air France-KLM is dus een enorme onderneming met veel internationale betrekkingen en belangen. De multinational heeft ongeveer 100.000 fte en behaalde een omzet van €26 miljard in 2015. Oorspronkelijk is Air France-KLM is ontstaan uit een fusie tussen Air France en KLM op 30 september 2003. De multinational heeft in 2007/2008 Martinair en het Belgische VLM overgenomen. Deze uitbreidingen zorgden ervoor dat de onderneming een groter bereik heeft en beter kan omgaan met verschillende ontwikkelingen.

Degiro
4.5/5

Beste Nederlandse broker & Laagste kosten

Air France-KLM verwachtingen – De toekomst van Air France-KLM

Het afgelopen jaar is de luchtvaartgroep hard getroffen door het Corona virus. Aangezien mensen niet meer reizen, ligt de passagiers luchtvaart relatief gezien bijna stil. De cijfers zijn enorm gedaald en nu is het belangrijk om te kijken wat er voor de toekomst van KLM wordt verwacht.

  • De toekomst van het vliegverkeer

Een analist van Actiam heeft gezegd dat zonder een oplossing voor het coronavirus het passagiersverkeer niet zal verbeteren. Er moet dus eerst een oplossing komen voordat mensen weer het vliegtuig instappen.

Ook Air France-KLM zelf denkt dat het nog een aantal jaren zal duren voordat het vliegverkeer weer op niveau komt van voor de corona crisis.

  • Nationalisatie van Air France KLM

Door de hard getroffen corona crisis weet Air France-KLM zich toch boven water te houden. Dit is mede dankzij de miljarden steun van Frankrijk en Nederland. Om Air France-KLM verder te redden is het mogelijk voor de overheden van Frankrijk en Nederland om meer aandelen van het bedrijf te kopen. Momenteel zijn de overheden grootaandeelhouder met ongeveer 14% van de aandelen. Dit kan dus meer worden en het is dan mogelijk dat de overheden samen een meerderheidsbelang krijgen. Dit betekent dat ze zeggenschap over het bedrijf krijgen en het bedrijf genationaliseerd wordt.

De toekomst van het vliegverkeer is op dit moment dus onstabiel. Of de redding van Air France-KLM van de Franse- en Nederlandse overheid moet komen zal later blijken. In dit geval is de nationalisering van het bedrijf mogelijk.

Wat kunnen we verwachten van de Air France-KLM-aandelen?

Aangezien het luchtvaartverkeer door de corona crisis flink is afgenomen dit jaar ligt de aandelenkoers van Air France-KLM relatief gezien heel laag. Met de toekomst in het vooruitzicht is het lastig te voorspellen hoe KLM hier bovenop gaat komen.

Investeren in aandelen van Air France-KLM is op dit moment een groot risico aangezien het bedrijf kans maakt op een faillissement. Veel aandelen specialisten raden ook niet aan om de aandelen te kopen.

Als Air France-KLM meer aandelen uitgeeft zullen weinig investeerders deze willen kopen. Hierdoor zullen de Nederlandse en Franse overheid deze aandelen kunnen opkopen en kan er dus de nationalisatie plaats vinden. Als dit gebeurt zullen de aandelen flink verwateren.

Het is natuurlijk altijd een risico om te investeren in aandelen. Gezien het bovenstaande kunnen we de conclusie trekken dat Air France-KLM waarschijnlijk niet de beste investering zal zijn. Toch is de aandelenprijs nu relatief gezien heel laag. Als u verwacht dat het bedrijf er toch sterk bovenop komt is dit misschien wel een buitenkansje.

Cijfers van Air France-KLM

In 2015 wist Air France-KLM een omzet van €26 miljard te realiseren. Helaas werd er bij deze enorme omzet maar een winst van €100 miljoen geboekt. De winstgevendheid van Air France-KLM laat dus de wensen over. In eerdere jaren boekte Air France-KLM zelfs verliezen. Als er naar de balans wordt gekeken, is er te zien dat Air France-KLM over een eigen vermogen van €225 miljoen beschikt, op een totaal vermogen van €23,35 miljard. De schuldenpositie van deze vliegtuigmaatschappij is een punt dat dringende aandacht vereist.

Voor het komende jaar wil de onderneming een kostenreductie per eenheid invoeren van 1% tot 1,3%. Air France-KLM heeft zijn eerder geformuleerde winstdoelstelling losgelaten. Er werd eerder gesteld dat het mogelijk was om in de jaren tot 2017 de brutowinst met 8% tot 10% te vergroten, deze doelstelling was dus iets te ambitieus en de luchtvaartonderneming is nu ook genoodzaakt om te bezuinigen

Het koersverloop van de luchtvaartonderneming vertoont een erg grote volatiliteit. In september 2003 vond de fusie plaats. Sindsdien heeft het bedrijf last van harde concurrentie en personeelsstakingen. Het aandeel heeft tijden gehad waarin er grote dalingen plaatsvonden. In 2011 daalde het aandeel 71,11%. In 2012 steeg het aandeel weer met 75,06%. Deze grote bewegingen kwamen door bijvoorbeeld de vulkaanuitbarsting in IJsland en door grote veranderingen die betrekking hebben op de luchtvaart. Denk hierbij aan veranderingen in volumes van passagiers en veranderingen in het luchtvrachtverkeer.

De laatste tijd bestaat er ook een grote volatiliteit bij deze aandelen doordat er grote fluctuaties in de olieprijs hebben plaatsgevonden. De verwachting bestaat dat de volatiliteit in dit aandeel de komende tijd nog op een hoog niveau zal blijven liggen. Voor korte termijn beleggers en voor beleggers die graag agressieve aandelen in bezit hebben, is het zeker interessant om deze aandelen in de portefeuille op te nemen.

Voor de middellange termijn belegger is het de vraag of het nu verstandig is om het aandeel te kopen. Volgens kenners zal er een consolidatie voltrekken in de Europese luchtvaartindustrie. Hierbij moet worden gedacht aan een situatie waarbij er slechts ruimte is voor drie grote luchtvaartmaatschappijen en één of twee goedkopere maatschappijen. De kleinere maatschappijen worden als het ware overgenomen of er zullen fusies plaatsvinden. Dit is nodig voor deze bedrijven om te kunnen overleven in de harde wereld van de luchtvaart.

De gevolgen hiervan op de Air France-KLM aandelen kunnen groot zijn. Voor de langere termijn zal de concurrentiepositie van de onderneming kunnen verbeteren, maar bij zo’n termijn moet u dan denken aan 15-30 jaar. Koop deze aandelen alleen als u ervan overtuigd bent dat de onderneming weer in stabieler vaarwater gaat komen.

 

Wij hebben een vergelijking gemaakt van de beste online brokers waar er geïnvesteerd kan worden in dit aandeel.

9,8Meer informatie

9,6Meer informatie

9,4Meer informatie

8,6Meer informatie

Zit je te denken om te investeren in Air France-KLM ? Dan is het goed om alle informatie te hebben over dit bedrijf. Op deze pagina vindt je daarom informatie over het bedrijf, de Air France-KLM koers, de verwachtingen en toekomst van Air France-KLM en meer. Het is van belang om je altijd goed te informeren voor je kiest om te beleggen in Air France-KLM aandelen.

In bovenstaande tabel vind je een overzicht van de beste brokers in Nederland om te beleggen in Air France-KLM aandelen. Als je Air France-KLM aandeel wilt kopen, dan zijn dit allemaal goede betrouwbare opties om eenvoudig een account aan te maken en te starten met beleggen op een veilige manier.

Koers Air France-KLM – Wat is de waarde van aandelen Air France-KLM ?

In onderstaande grafiek kan je de huidige koers van het bedrijf zien. Hier zie je precies wat een aandeel van Air France-KLM kost. Het aandeel Air France-KLM is te vinden op de OTCMKTS, de afkorting op de beurs is KLMR.

Het aandeel kan daarom eenvoudig gekocht worden via verschillende brokers welke hierboven worden toegelicht. Een broker waar wij goede ervaringen mee hebben is Plus500 zij bieden een erg gebruiksvriendelijke interface en maken het makkelijk om een Air France-KLM aandeel te kopen.

Air France-KLM kopen of niet? De juiste beslissingen maken

Beleggen blijft lastig en iedereen heeft zijn eigen ervaringen, het gaat om de juiste keuzes maken en op de juiste momenten instappen als het gaat om aandelen. Het is belangrijk voor jezelf na te gaan of je wilt beleggen voor de korte termijn of lange termijn. De koers van een Air France-KLM aandeel kan erg volatiel zijn over de lange termijn waardoor het goed is om hierbij stil te staan of je hier wel tegen kan.

De meeste mensen beleggen daarom voor de lange termijn, het is daarom belangrijk om goed te kijken naar alle verwachtingen van het bedrijf over de lange termijn. Als het toekomstbeleid van het bedrijf er goed uit ziet, dan kan het erg interessant zijn om te kiezen om te investeren in Air France-KLM en daardoor nu een aantal aandelen te kopen van Air France-KLM . Indien het er op de korte termijn niet aantrekkelijk uitziet, kan het wel interessant om een account bij een broker te hebben zodat er op het juiste moment ingestapt kan worden.

Zo kan er een order worden klaargezet als deze een bepaalde prijs bereikt. Aandelen Air France-KLM kopen kan in ieder geval eenvoudig via bovenstaande brokers. Een interessante manier om te kijken is ook door te kijken naar het koersdoel van het bedrijf. Veel financiële organisaties geven een koersdoel per aandeel.

9,8Meer informatie

9,6Meer informatie

9,4Meer informatie

8,6Meer informatie

Air France-KLM aandelen advies

Aandelenkopen.nl biedt geen advies over specifieke aandelen, wij raden het aan om goed naar het bedrijf te kijken, de winstcijfers, het vertrouwen in het bedrijf, de doelgroep, het team, de markt waarin het bedrijf zich begeeft en andere belangrijke macro economische ontwikkelingen om een goede keuze te maken.