Degiro
4.5/5

Beste Nederlandse broker & Laagste kosten

Unilever aandelen

Unilever NV, beter bekend als Unilever, is gevestigd in Nederland aan Weena 455, 3013 AL, te Rotterdam. De CEO van het bedrijf is Alan Jope.

 

Het Unilever NV-aandeel had op 12-05-2021 een openingskoers van €49,20, de hoogste koers was €49,89 en de laagste koers was €49,10. De slotkoers was €49,53 en is daarmee met 0,88% gestegen ten opzichte van de dag ervoor.

 

Inhoudsopgave

Unilever cijfers

Bedrijfscijfers zijn cruciaal om een bedrijf te beoordelen hoe het ervoor staat, het toont de financiële gezondheid aan van een bedrijf. Hieronder vind je een overzicht van de Unilever-cijfers van de afgelopen 4 jaren. Ontdek de totale omzet, het netto inkomen, de bruto winst, de operationele kosten, Research & Development-kosten en meer cijfers om een goed beeld te krijgen van het bedrijf.

Unilever kopen - Waar kan dit het beste?

Wij hebben een vergelijking gemaakt van de beste online brokers waar er geïnvesteerd kan worden in het Unilever-aandeel.

9,8Meer informatie

9,6Meer informatie

9,4Meer informatie

8,6Meer informatie

Overweeg je om te investeren in Unilever? Dan is het goed om alle informatie te hebben over dit bedrijf. Op deze pagina vind je daarom informatie over het bedrijf, de Unilever-koers, de verwachtingen en toekomst van Unilever en meer. Het is van belang om je altijd goed te informeren voor je kiest om te beleggen in Unilever -aandelen.

In bovenstaande tabel vind je een overzicht van de beschikbare brokers in Nederland om te beleggen in Unilever-aandelen. Als je het Unilever-aandeel wilt kopen, dan zijn dit allemaal goede, betrouwbare opties om eenvoudig een account aan te maken en te starten met beleggen op een veilige manier.

Unilever Koers - Wat is de waarde van aandelen Unilever?

In onderstaande grafiek kan je de koers van het bedrijf zien van de afgelopen 5 dagen. Hier zie je precies wat de Koers Unilever was. Het aandeel Unilever is te vinden op de AEX (Euronext Amsterdam), de afkorting op de beurs is UNA.

Beurskoers Unilever | Wat hebben analisten als koersdoel?

Financiële analisten van banken en andere organisaties geven met regelmaat hun koersdoelen uit over een aandeel. Dit is een Unilever verwachting namens hun of hun bedrijf. Hieronder vindt je de laatste adviezen van analisten en experts. Zo zijn ervoor vrijwel alle bekende aandelen kortere en langere termijn adviezen van analisten. De aandelen zijn verkrijgbaar op de beurs bij eToro en DEGIRO.

Over Unilever

Unilever is een gigantisch bedrijf met merken zoals Knorr, Robijn, Cif, Unox, Dove, Axe, Becel, Lipton en Magnum. De geschiedenis van Unilever gaat terug naar het jaar 1930. Toen vond er een fusie plaats tussen de Margarine Unie (Nederlands) en Lever Brothers (Brits). Sinds de fusie in 1930 is Unilever uitgegroeid tot een multinational die over talloze gespecialiseerde merken beschikt. Tot het jaar 2005 had Unilever 2 directies, maar dit is veranderd en momenteel beschikt Unilever over één directie met als CEO de Nederlander Paul Polman. Unilever aandelen

Bij Unilever werken ruim 175.000 werknemers. Dit is een flink aantal, maar ook begrijpelijk aangezien de multinational 400 merken aanstuurt en coördineert. Deze merken worden in 190 landen verkocht en door ruim 2 miljard mensen gebruikt, elke dag weer! Unilever heeft 45 sterke merken en is de grootste producent van A-merken. De onderstaande video geeft u een goed beeld over Unilever en de diverse activiteiten die door deze multinational worden uitgevoerd.

Unilever verwachtingen – De toekomst van Unilever

Op dit moment is het erg moeilijk om uitspraken te doen over de toekomst. Immers, er speelt een aantal onzekere factoren die de koers van de aandelen alle kunnen beÏnvloeden.

Wel kunnen cijfers uit het nabije verleden enig inzicht geven in mogelijke ontwikkelingen. Op dit moment bestaat 14,73% van de AEX uit Unilever. Dit zorgt ervoor dat de multinational een belangrijke positie heeft binnen de AEX

De algemene strategie van Unilever is, omdat de omgeving waarin het opereert op korte termijn onvoorspelbaar zal blijven, dat het de snelheid en wendbaarheid van reactie zal blijven behouden. De focus blijft volumegedreven concurrerende groei, het leveren van absolute winst en vrije kasstroom.

De strategie voor de komende jaren

Unilever heeft nu zo’n 400 merken in zijn portefeuille. De grote merken zoals Dove en Rexona blijven de belangrijkste aanjagers van groei. Maar er is meer.

Sustainable Living Brands

De ‘Sustainable Living Brands’ groeiden in de afgelopen tijd bijna 70 procent sneller vergeleken met de rest van de de portefeuille. Unilever bestempelt momenteel 28 merken als ‘Sustainable Living Brands’ en schaart daar ook top-10-merken als Dove, Knorr, Lipton en Omo onder, naast merken zoals Ben & Jerry’s en Seventh Generation.

De wereld fragmenteert. Bovendien zijn er steeds meer kleine merken waarmee Unilever wil en moet concurreren. Een mooi voorbeeld hiervan is dat Unilever in de VS naast Dove ook een haarverzorgingsmerk heeft dat zich specifiek op Afro-Amerikaanse consumenten richt en een merk dat duurzaamheid vooropstelt (The Good Stuff). Daarbij is het ook niet verwonderlijk dat Unilever kort geleden in Nederland De Vegetarische Slager overnam, het bedrijf dat zich richt op vleesvervangers.

Verpakkingsmateriaal

Unilever blijft nieuwe mogelijkheden zoeken om producten te vervaardigen die passen binnen haar nieuwe ‘Minder, Beter, Geen Plastic’-strategie.

Door zich te richten op ‘Minder plastic’ heeft Unilever nieuwe verpakkingsvormen ontwikkeld, waarbij consumenten bijvoorbeeld sprayflacons kunnen hergebruiken in plaats van nieuwe te kopen. Dit verdunbare formaat - verkrijgbaar in Nederland - bevat 75% minder plastic en de supergeconcentreerde navulverpakking zorgt voor 87% minder vrachtwagens op de weg.

De ‘Beter plastic’-strategie heeft er al toe geleid dat Dove flessen op de markt brengt die vervaardigd zijn van 100% gerecycled plastic. Hellmann's en Calvé mayonaise knijpflessen worden in 2021 gemaakt van 100% gerecycled PET. Alle 60 miljoen Lipton plastic flessen worden gemaakt van 100% gerecycled plastic en zijn volledig recyclebaar. Dit alleen al bespaart 1.400 ton nieuw plastic per jaar. Zo hebben de andere grote merken vergelijkbare plannen, waabij ook innovatieve circulaire verpakkingsvormen worden geïntroduceerd, zoals Magnum pints gemaakt met food grade gecertificeerd gerecycled plastic.

Spreiding van je portfolio met één aandeel

De Unilever Group heeft boven de 1000 merknamen in hun bezit en meer dan 2 miljard mensen gebruiken dagelijks één of meer producten van Unilever. Dat wil zeggen dat je als investeerder in Unilever je portfolio diversifieert met honderden gerenommeerde bedrijven én vernieuwende bedrijven met een groot potentieel. Producten van Unilever worden daarnaast nog eens verkocht in 190 landen, waardoor je ook een geografische spreiding creëert.

Stijgende vraag naar hygiëne- en schoonmaakproducten

Het afgelopen jaar is er heel wat veranderd in de wereld, en één van die dingen is het maatschappelijk bewustzijn van hygiëne. We werden er allemaal toe gedwongen om onszelf en onze omgeving proper te houden, om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit leverde Unilever niet enkel in 2020 een boost op in de sales van de afdeling met schoonmaakproducten, maar de vraag zal ook de komende tijd hoger liggen dan normaal. 2021 zal nog steeds geen ‘normaal’ jaar zijn, gezien de hele bevolking waarschijnlijk pas in het tweede deel van 2021 gevaccineerd zal zijn. Daarnaast is er ook het feit dat mensen zich nu in het algemeen meer bewust zijn van hygiëne, waardoor ze bereid zijn hier in de toekomst meer in te investeren.

Slimme acquisities

Unilever is constant bezig met de uitbreiding van hun portfolio. Zo hebben ze op 23 december nog de overname van SmartyPants Vitamins afgerond, een Amerikaans supplementenbedrijf. Gezien de snelle groei van de supplementenindustrie, CAGR (compound annual growth rate) van 18% t.o.v. 2019 en met een geschatte CAGR van 8,3% tegen 2027, is dit een verstandige zet.

Dat is ook typerend voor Unilever. Dankzij hun sterke marktpositie kunnen ze slimme acquisities doen die bijdragen tot hun groei, en tegelijk ook niet-rendabele afdelingen verkopen. 

Dankzij deze slimme overnames en verkopen houden ze niet alleen hun rendabiliteit gezond, maar spelen ze ook in op maatschappelijke ontwikkelingen. Zo is Unilever al enige tijd bezig met plant-based voeding, een andere wereldwijde booming business.

Duurzaamheid

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Unilever duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. De Unilever Group stond zelfs mee aan de wieg van de Sustainable Development Goals van de UN, waarmee de UN zaken als armoede, gelijkheid, milieu, enzovoort wil aanpakken. Op deze pagina (https://www.unilever.com/sustainable-living/our-strategy/un-sustainable-development-goals/) lees je hoe Unilever hier ook echt actief aan werkt.

Conclusie Unilever aandelen

Unilever is geen groeibedrijf, maar is wel een bedrijf dat nog een gigantisch potentieel heeft. Door hun focus op nieuwe ontwikkelingen (zoals o.a. plant-based voeding), de stijgende vraag naar hygiëne en hun actieve betrokkenheid in duurzaamheid, blijven ze een leidend bedrijf en staat hun marktpositie sterk.

Investeren in Unilever doe je dus met het oog op de lange termijn. Een gestage groei van het aandeel zoals die zich al meer dan 10 jaar voordoet, zal zich ongetwijfeld doorzetten in de toekomst.

Unilever aandeel advies

Aandelenkopen.nl biedt geen advies over specifieke aandelen. Wij raden het aan om goed naar het bedrijf te kijken, de Unilever-kwartaalcijfers, de winstcijfers, de jaarverslagen, het vertrouwen in het bedrijf, de doelgroep, het team, de markt waarin het bedrijf zich begeeft en andere belangrijke macro economische ontwikkelingen in de gaten te houden om een goede keuze te maken. Het is belangrijk om te kijken welke rol het bedrijf in de toekomst kan spelen. Ten slotte raden wij altijd aan om het laatste Unilever-nieuws in de gaten te houden om te zien of er grote veranderingen zijn die invloed hebben.

Een aantal bekende en betrouwbare brokers in Nederland zijn DEGIRO (laagste kosten), eToro (aandelen + crypto verhandelen met lage kosten), BUX (eenvoudige app) en BinckBank.

Logo Facebook Inc

Facebook

Meer informatie
Logo Koninklijke Ahold Delhaize N.V.

Ahold Delhaize

Meer informatie
Logo Slack Technologies Inc

Slack Technologies

Meer informatie
Logo PayPal Holdings Inc

PayPal Holdings

Meer informatie
Logo Johnson & Johnson

Johnson & Johnson

Meer informatie
Logo Twitter Inc

Twitter

Meer informatie
Logo American Airlines Group Inc

American Airlines Group

Meer informatie
Logo Salesforce.Com Inc

Salesforce.Com

Meer informatie