Unilever aandelen

Unilever aandelen

Unilver N.V. is een grote multinational, opgericht in 1930. Unilever richt zich op voedingsmiddelen, schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorging. Het hoofdkantoor van Unilever is gevestigd in Rotterdam, maar de multinational heeft veel internationale betrekkingen en er staat dan ook een hoofdkantoor in London. 14,73% van de AEX bestaat uit Unilever, dit zorgt ervoor dat de multinational een belangrijke positie heeft binnen de AEX.

Unilever is een multinational die actief is in het gebied van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen. Bekende merken in de voedingsmiddelensector zijn o.a. Ben & Jerry’s, Breyers, Knorr, Lipton, Magnum en Pukka.  Bij persoonlijke verzorging vinden we o.a. Axe, Dove, Rexona, Signal, Sunsilk, en Vaseline. Tenslotte in de schoonmaakartikelen zijn Cif, Persil en Sunlight gekende merken.

Unilever heeft er een woelige paar jaren op zitten. Op 29 november 2020 pas werd Unilever uit kostenoverwegingen volledig Brits, waar het voorheen een Brits-Nederlands bedrijf was. In eerste instantie was gestemd op Nederland als hoofdlocatie, maar omwille van angst om hun plaats in de prestigieuze FTSE-100-index op de Londense beurs te verliezen, werd uiteindelijk toch voor Londen gekozen. 

Wat betekent dit allemaal precies voor het aandeel van Unilever? En is het als investeerder een goed idee om in Unilever te stappen?

 

 

Degiro
4.5/5

Beste Nederlandse broker & Laagste kosten

Unilever verwachtingen – De toekomst van Unilever

Op dit moment is het erg moeilijk om uitspraken te doen over de toekomst. Immers, er speelt een aantal onzekere factoren die de koers van de aandelen alle kunnen beÏnvloeden.

Wel kunnen cijfers uit het nabije verleden enig inzicht geven in mogelijke ontwikkelingen. Op dit moment bestaat 14,73% van de AEX uit Unilever. Dit zorgt ervoor dat de multinational een belangrijke positie heeft binnen de AEX

De algemene strategie van Unilever is, omdat de omgeving waarin het opereert op korte termijn onvoorspelbaar zal blijven, dat het de snelheid en wendbaarheid van reactie zal blijven behouden. De focus blijft volumegedreven concurrerende groei, het leveren van absolute winst en vrije kasstroom.

De strategie voor de komende jaren

Unilever heeft nu zo’n 400 merken in zijn portefeuille. De grote merken zoals Dove en Rexona blijven de belangrijkste aanjagers van groei. Maar er is meer.

Sustainable Living Brands

De ‘Sustainable Living Brands’ groeiden in de afgelopen tijd bijna 70 procent sneller vergeleken met de rest van de de portefeuille. Unilever bestempelt momenteel 28 merken als ‘Sustainable Living Brands’ en schaart daar ook top-10-merken als Dove, Knorr, Lipton en Omo onder, naast merken zoals Ben & Jerry’s en Seventh Generation.

De wereld fragmenteert. Bovendien zijn er steeds meer kleine merken waarmee Unilever wil en moet concurreren. Een mooi voorbeeld hiervan is dat Unilever in de VS naast Dove ook een haarverzorgingsmerk heeft dat zich specifiek op Afro-Amerikaanse consumenten richt en een merk dat duurzaamheid vooropstelt (The Good Stuff). Daarbij is het ook niet verwonderlijk dat Unilever kort geleden in Nederland De Vegetarische Slager overnam, het bedrijf dat zich richt op vleesvervangers.

Verpakkingsmateriaal

Unilever blijft nieuwe mogelijkheden zoeken om producten te vervaardigen die passen binnen haar nieuwe ‘Minder, Beter, Geen Plastic’-strategie.

Door zich te richten op ‘Minder plastic’ heeft Unilever nieuwe verpakkingsvormen ontwikkeld, waarbij consumenten bijvoorbeeld sprayflacons kunnen hergebruiken in plaats van nieuwe te kopen. Dit verdunbare formaat – verkrijgbaar in Nederland – bevat 75% minder plastic en de supergeconcentreerde navulverpakking zorgt voor 87% minder vrachtwagens op de weg.

De ‘Beter plastic’-strategie heeft er al toe geleid dat Dove flessen op de markt brengt die vervaardigd zijn van 100% gerecycled plastic. Hellmann’s en Calvé mayonaise knijpflessen worden in 2021 gemaakt van 100% gerecycled PET. Alle 60 miljoen Lipton plastic flessen worden gemaakt van 100% gerecycled plastic en zijn volledig recyclebaar. Dit alleen al bespaart 1.400 ton nieuw plastic per jaar. Zo hebben de andere grote merken vergelijkbare plannen, waabij ook innovatieve circulaire verpakkingsvormen worden geïntroduceerd, zoals Magnum pints gemaakt met food grade gecertificeerd gerecycled plastic.

Spreiding van je portfolio met één aandeel

De Unilever Group heeft boven de 1000 merknamen in hun bezit en meer dan 2 miljard mensen gebruiken dagelijks één of meer producten van Unilever. Dat wil zeggen dat je als investeerder in Unilever je portfolio diversifieert met honderden gerenommeerde bedrijven én vernieuwende bedrijven met een groot potentieel. Producten van Unilever worden daarnaast nog eens verkocht in 190 landen, waardoor je ook een geografische spreiding creëert.

Stijgende vraag naar hygiëne- en schoonmaakproducten

Het afgelopen jaar is er heel wat veranderd in de wereld, en één van die dingen is het maatschappelijk bewustzijn van hygiëne. We werden er allemaal toe gedwongen om onszelf en onze omgeving proper te houden, om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit leverde Unilever niet enkel in 2020 een boost op in de sales van de afdeling met schoonmaakproducten, maar de vraag zal ook de komende tijd hoger liggen dan normaal. 2021 zal nog steeds geen ‘normaal’ jaar zijn, gezien de hele bevolking waarschijnlijk pas in het tweede deel van 2021 gevaccineerd zal zijn. Daarnaast is er ook het feit dat mensen zich nu in het algemeen meer bewust zijn van hygiëne, waardoor ze bereid zijn hier in de toekomst meer in te investeren.

Slimme acquisities

Unilever is constant bezig met de uitbreiding van hun portfolio. Zo hebben ze op 23 december nog de overname van SmartyPants Vitamins afgerond, een Amerikaans supplementenbedrijf. Gezien de snelle groei van de supplementenindustrie, CAGR (compound annual growth rate) van 18% t.o.v. 2019 en met een geschatte CAGR van 8,3% tegen 2027, is dit een verstandige zet.

Dat is ook typerend voor Unilever. Dankzij hun sterke marktpositie kunnen ze slimme acquisities doen die bijdragen tot hun groei, en tegelijk ook niet-rendabele afdelingen verkopen. 

Dankzij deze slimme overnames en verkopen houden ze niet alleen hun rendabiliteit gezond, maar spelen ze ook in op maatschappelijke ontwikkelingen. Zo is Unilever al enige tijd bezig met plant-based voeding, een andere wereldwijde booming business.

Duurzaamheid

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Unilever duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. De Unilever Group stond zelfs mee aan de wieg van de Sustainable Development Goals van de UN, waarmee de UN zaken als armoede, gelijkheid, milieu, enzovoort wil aanpakken. Op deze pagina (https://www.unilever.com/sustainable-living/our-strategy/un-sustainable-development-goals/) lees je hoe Unilever hier ook echt actief aan werkt.

Conclusie

Unilever is geen groeibedrijf, maar is wel een bedrijf dat nog een gigantisch potentieel heeft. Door hun focus op nieuwe ontwikkelingen (zoals o.a. plant-based voeding), de stijgende vraag naar hygiëne en hun actieve betrokkenheid in duurzaamheid, blijven ze een leidend bedrijf en staat hun marktpositie sterk.

Investeren in Unilever doe je dus met het oog op de lange termijn. Een gestage groei van het aandeel zoals die zich al meer dan 10 jaar voordoet, zal zich ongetwijfeld doorzetten in de toekomst.

Over Unilever

Unilever is een gigantisch bedrijf met merken zoals Knorr, Robijn, Cif, Unox, Dove, Axe, Becel, Lipton en Magnum. De geschiedenis van Unilever gaat terug naar het jaar 1930. Toen vond er een fusie plaats tussen de Margarine Unie (Nederlands) en Lever Brothers (Brits). Sinds de fusie in 1930 is Unilever uitgegroeid tot een multinational die over talloze gespecialiseerde merken beschikt. Tot het jaar 2005 had Unilever 2 directies, maar dit is veranderd en momenteel beschikt Unilever over één directie met als CEO de Nederlander Paul Polman.

Bij Unilever werken ruim 175.000 werknemers. Dit is een flink aantal, maar ook begrijpelijk aangezien de multinational 400 merken aanstuurt en coördineert. Deze merken worden in 190 landen verkocht en door ruim 2 miljard mensen gebruikt, elke dag weer! Unilever heeft 45 sterke merken en is de grootste producent van A-merken. De onderstaande video geeft u een goed beeld over Unilever en de diverse activiteiten die door deze multinational worden uitgevoerd.

Beursagenda Unilever 2018

  • 19-04: Resultaten 1e kwartaal 
  • 03-05: Notering ex-dividend
  • 19-07: Resultaten 2e kwartaal 
  • 02-08: notering ex-dividend
  • 18-10: Resultaten 3e kwartaal 
  • 01-11: notering ex-dividend

Cijfers van Unilever

Unilever beschikt over een balanstotaal van €52 miljard, €15,4 miljard hiervan is eigen vermogen. In 2016 behaalde Unilever een omzet van €52,7 miljard, met een bijbehorende winst van €5,5 miljard. Als 2016 met 2015 wordt vergeleken, is er te zien dat de omzet met 1% af nam. De nettowinst steeg echter wel met 5,5%. De volgende kerncijfers per aandeel zijn ook goed om te bekijken:

  • Eigen vermogen per aandeel: 5,41
  • Koers-/winstverhouding: 23,33
  • Winst per aandeel: 1,72

Op 26 januari 2017 zijn de jaarcijfers over 2016 bekend gemaakt. Uit deze cijfers bleek dat economische problemen in India en Brazilië voor een lastig vierde kwartaal hebben gezorgd. Unilever verwacht dat 2017 ook moeizaam zal beginnen, maar later in het jaar zou de groei moeten aantrekken.

Unilever is bezig met een flinke reorganisatie. Het is de bedoeling om het bedrijf anders in te richten. Hierdoor is het mogelijk om producten sneller van de tekentafel in het winkelschap te krijgen. Het programma heet Connected 4 Growth en de CEO is er erg enthousiast over, omdat successen zo sneller kunnen worden gerealiseerd. Nog even over het dividendrendement. Deze zal in 2017 rond de 3,25% liggen. Dit is uiteraard afhankelijk van de koers van het aandeel. 3,25% is in ieder geval veel meer dan dat u op uw bank zult ontvangen.

In 2009 stonden Unilever aandelen op een koers van €13,61. Dit was het laagste punt sinds lange tijd. In de jaren die volgden is het erg goed gegaan met het aandeel. Het is weer helemaal herstelt en staat zelfs nog veel hoger dan voor de crisis van 2008/2009. Doordat het aandeel zo hoog staat, zijn analisten iets minder positief over het kopen van de aandelen. De vraag is hoe ver het aandeel nog kan gaan stijgen. Alsnog geldt er een koopadvies voor deze aandelen.

Op 17 februari 2017 kondigde KraftHeinz aan dat het interesse heeft om Unilever over te nemen voor een bedrag €39,57 slotkoers 16 februari + 20% overnamepremie = €47,48. Later op de dag bleek dat Unilever de overname niet zag zitten. Het aandeel steeg ondanks de overname toch met ruim 10%. het zou zomaar kunnen dat er de komende weken of maanden nog een nieuw bod wordt ingezet. Wie weet gaan Nestlé of Procter & Gamble zich ook met deze overnamestrijd bemoeien. Spannende tijden dus bij Unilever!

Unilever aandelen kopen – Waar kan dit het beste?

Wij hebben een vergelijking gemaakt van de beste online brokers waar er geïnvesteerd kan worden in dit aandeel.

9,8Meer informatie

9,6Meer informatie

9,4Meer informatie

8,6Meer informatie

Zit je te denken om te investeren in Unilever? Dan is het goed om alle informatie te hebben over dit bedrijf. Op deze pagina vindt je daarom informatie over het bedrijf, de Unilever koers, de verwachtingen en toekomst van Unilever en meer. Het is van belang om je altijd goed te informeren voor je kiest om te beleggen in Unilever aandelen.

In bovenstaande tabel vind je een overzicht van de beste brokers in Nederland om te beleggen in Unilever aandelen. Als je Unilever aandeel wilt kopen, dan zijn dit allemaal goede betrouwbare opties om eenvoudig een account aan te maken en te starten met beleggen op een veilige manier.

Koers Unilever – Wat is de waarde van aandelen Unilever ?

In onderstaande grafiek kan je de huidige koers van het bedrijf zien. Hier zie je precies wat een aandeel van Unilever kost. Het aandeel Unilever is te vinden op de LON, de afkorting op de beurs is ULVR.

 

 

Het aandeel kan daarom eenvoudig gekocht worden via verschillende brokers welke hierboven worden toegelicht. Een broker waar wij goede ervaringen mee hebben is Plus500 zij bieden een erg gebruiksvriendelijke interface en maken het makkelijk om een Unilever aandeel te kopen.

Unilever kopen of niet? De juiste beslissingen maken

Beleggen blijft lastig en iedereen heeft zijn eigen ervaringen, het gaat om de juiste keuzes maken en op de juiste momenten instappen als het gaat om aandelen. Het is belangrijk voor jezelf na te gaan of je wilt beleggen voor de korte termijn of lange termijn. De koers van een Unilever aandeel kan erg volatiel zijn over de lange termijn waardoor het goed is om hierbij stil te staan of je hier wel tegen kan.

De meeste mensen beleggen daarom voor de lange termijn, het is daarom belangrijk om goed te kijken naar alle verwachtingen van het bedrijf over de lange termijn. Als het toekomstbeleid van het bedrijf er goed uit ziet, dan kan het erg interessant zijn om te kiezen om te investeren in Unilever en daardoor nu een aantal aandelen te kopen van Unilever. Indien het er op de korte termijn niet aantrekkelijk uitziet, kan het wel interessant om een account bij een broker te hebben zodat er op het juiste moment ingestapt kan worden.

Zo kan er een order worden klaargezet als deze een bepaalde prijs bereikt. Aandelen Unilever kopen kan in ieder geval eenvoudig via bovenstaande brokers. Een interessante manier om te kijken is ook door te kijken naar het koersdoel van het bedrijf. Veel financiële organisaties geven een koersdoel per aandeel.

9,8Meer informatie

9,6Meer informatie

9,4Meer informatie

8,6Meer informatie

Unilever aandelen advies

Aandelenkopen.nl biedt geen advies over specifieke aandelen, wij raden het aan om goed naar het bedrijf te kijken, de winstcijfers, het vertrouwen in het bedrijf, de doelgroep, het team, de markt waarin het bedrijf zich begeeft en andere belangrijke macro economische ontwikkelingen om een goede keuze te maken.