Twitter werd in 2006 als onderzoeksproject gestart door het bedrijf Obvious te San Francisco. Niet wetende dat Twitter vier jaar later al ruim 175 miljoen gebruikers telde. Twitter maakte de daaropvolgende jaren flinke sprongen. Dit kwam mede door de snelle verslaglegging van rampen en andere actuele gebeurtenissen. Vandaag de dag speelt Twitter daar nog steeds goed op in en is het een opvallend voordeel in tegenstelling tot andere media platforms. Helaas heeft Twitter duidelijk ook mindere jaren gekend. Verderop vertellen we u daar wat meer over. Het bedrijf werd opgericht in 2006 door een aantal mannen. Het gaat om Jack Dorsey, Christopher Isaac Stone, Jeremy LaTrasse, Evan Williams en Noah E. Glass. Dat jaar werd Twitter als een onderzoeksproject gestart door het bedrijf Obvious. Vier jaar later telde het platform al ruim 175 miljoen gebruikers. De daaropvolgende jaren maakte het bedrijf flinke sprongen. Nog steeds wordt er slim ingespeeld op het laatste nieuws in de wereld. Dat is een groot voordeel in tegenstelling tot andere social mediakanalen.
Het hoofdkantoor van Twitter staat in Californië, in San Francisco. Veel bekende personen maken op dit moment gebruik van Twitter. Denk aan sporters, politici, artiesten en andere mediafiguren. Een van ’s werelds meest prominente twitteraars op dit moment is Donald Trumpp. In Nederland is Geert Wilders een van de meest bekende twitteraars. Namen die u vast niet zijn ontgaan. Er zijn vandaag zo’n 315 miljoen actieve gebruikers. Een opvallende mijlpaal was een totale hoeveelheid van ongeveer 500 miljoen tweets per dag in het jaar 2014. Vandaag de dag gebruiken miljoenen mensen Twitter. Het platform heeft een aantal opvallende voordelen. Zo is het eenvoudig te gebruiken. En er zijn veel verschillende mogelijkheden. Zo kan de gebruiker o.a. in realtime naar krantenkoppen en video’s duiken. Persoonlijke interesses kunnen eenvoudig gevolgd worden. Ook kunnen foto’s en video’s gemakkelijk worden gedeeld. Met een eigen tweet, retweet, share of reply doet u op simpele wijze mee aan het gesprek.
Netwerk onderhouden en uitbreiden
Het logo van Twitter is een vogeltje. Het gaat om een combinatie van instant messaging en webloggen. Een bericht wat via Twitter gestuurd wordt, wordt een Tweet genoemd. Je kunt gratis een account aanmaken, welke je kunt koppelen aan andere profielen. Zo kun je makkelijk het netwerk onderhouden en uitbreiden. Een geplaatst bericht komt dan terecht bij de mensen die jou volgen. Anderzijds ontvang je tweets van mensen die je zelf volgt.
Overal te gebruiken
Twitter kun je gebruiken met een smartphone en ook met een desktop of tablet. Over elk denkbaar onderwerp kan getweet worden. Het is bovendien een snelle nieuwsdienst. Het gebruik van Twitter is vrij eenvoudig. Er zijn daarnaast nog een aantal andere opvallende voordelen voor het gebruik van Twitter. Zo kan het gebruik ervan erg gezellig zijn.
Gratis miniblog
Je krijgt een gratis miniblog en kunt contact houden met iedereen die je volgt. Ook kun je gemakkelijk nieuwe mensen leren kennen met dezelfde hobby’s en interesses. Twitter is daarnaast niet alleen voor privé, maar zeker ook voor zakelijk gebruik handig. Het wordt dan gebruikt om contact met de doelgroep te onderhouden en voor het ontwikkelen van naamsbekendheid.
Missie Twitter
Twitter geloofd erin dat de open uitwisseling van informatie een positieve invloed kan hebben op de wereld. De missie is om de wereld een betere plek te maken. En dat door gebruik te maken van de positieve kracht van Twitter. Dit doel wordt omarmd door middel van maatschappelijke betrokkenheid en vrijwilligerswerk. Daarnaast door partnerschappen aan te gaan met liefdadigheidsinstellingen over de hele wereld.
Twitteradvertenties
Nu bent u hoogstwaarschijnlijk nieuwsgierig hoe Twitter aan haar inkomsten komt. Met andere woorden, hoe verdient dit platform geld? Twitter biedt o.a. op maat gemaakte oplossingen voor advertenties. Of de gebruiker nu een product lanceert of een merkverhaal promoot, de advertenties van Twitter helpen om doelen te bereiken. De gebruiker kan met een Twitteradvertentie op simpele wijze een campagne op maat maken. Denk aan doelen, doelgroepen en het budget. U begrijpt vast wel hoe waardevol dat kan zijn voor zowel particulieren als bedrijven.
Voordelen advertenties
Er zijn bij Twitter geen minimumuitgaven. In tegenstelling tot Facebook. De gebruiker betaald alleen voor de specifieke resultaten die nodig zijn. Denk aan nieuwe accountvolgers of het verzenden van verkeer naar een bepaalde website. Ook zijn er flexibele beheeropties. Met Twitteradvertenties kan de gebruiker meer likes krijgen. Het bericht kan worden vergroot en de gebruiker kan meer mensen laten praten over dingen die voor hem/haar het belangrijkste zijn. Denk aan een doel, project, bedrijf of merk. Er kan zo eenvoudig verbinding worden gemaakt met nieuwe doelgroepen.
Twitter Promote-modus
Net als heel veel mensen geen tijd of geen zin om een Twitteradvertentie te beheren? Echter wel een altijd-aan-promotie-oplossing nodig? In dat geval is de Twitter Promote-modus ideaal. Het is een maandabonnement van 99 dollar waarmee Tweets en de account automatisch gepromoot worden. Kijk voor een uitgebreid overzicht zeker even op de website van Twitter. Dat is absoluut de moeite waard.
Hoe werkt het?
Hoe werkt het dan precies? Wanneer de bovenstaande modus is ingeschakeld, worden de organische tweets die de kwaliteitsfilter passeren, automatisch toegevoegd aan een dagelijkse campagne die is gericht op de door de gebruiker geselecteerde doelgroep. Daarnaast voert de Promote-modus ook een campagne met gesponsorde account-items uit om bezoekers naar de profielpagina te halen. Evenals nieuwe volgers aan te trekken.
Twitter Analytics
Met de analyses van Twitter Analytics krijgt de gebruiker inzicht in de manier waarop de content die op Twitter wordt gedeeld, de groei van het bedrijf stimuleert. Wel zo handig natuurlijk. Enerzijds vindt de gebruiker op de startpagina van het account een algemeen overzicht van de statistieken. Deze worden van maand tot maand bijgehouden. Bovendien is daar te zien waar de gebruiker het beste gescoord heeft. Zo zijn de best presterende tweets te zien en kunnen de invloedrijke mensen in het netwerk ontdekt worden.
Dashboards
In het dashboard voor tweetactiviteit vindt de gebruiker de variabelen voor de afzonderlijke tweets. Daar is precies te zien hoe vaak Twittergebruikers elke tweet gezien hebben. Evenals geretweet, beantwoord en geliked hebben. Tot slot bevat het dashboard met doelgroep inzichten waardevolle informatie over de mensen die de gebruiker op Twitter volgen. Bovendien is daar de groei van het aantal volgers bij te houden. Zo komt de gebruiker meer te weten over de interesses en demografische kenmerken van de volgers.
Twitteradvertenties voor bureaus
En dan zijn er ook nog speciale Twitteradvertenties voor bureaus. Deze helpen drukke bureaus bij het maken, beheren en behalen van de beste resultaten. En dat uit meerdere campagnes. Er is een toegewijde ondersteuning en er zijn geavanceerde hulpmiddelen beschikbaar. Wel geldt er een minimale uitgave van 1.000 dollar per kwartaal. De gebruiker kan dit programma gebruiken om betere resultaten voor de klanten te behalen.