Wat is KPN?
Koninklijke KPN N.V. (KPN) is een in Nederland gevestigde leverancier van telecommunicatie- en informatie- en communicatietechnologie (ICT). De segmenten van het bedrijf omvatten Consumer, Business, Wholesale en Network, Operations & IT. De Vennootschap houdt zich bezig met het aanbieden van vaste en mobiele telefonie, vast en mobiel breedbandinternet en televisie aan retail-consumenten. Aan zakelijke consumenten biedt het bedrijf internet- en mobiele telefoniediensten aan, evenals infrastructuur- en netwerkgerelateerde ICT-oplossingen, waaronder cloudhosting en Internet of Things (IoT) connectiviteit. KPN levert ook wholesale netwerkdiensten aan derden. De merken van het bedrijf zijn onder meer KPN, Telfort, XS4ALL, Simyo, Yes Telecom, Ortel Mobile, Argeweb, Solcon, Route IT, Divider, Internedservices, NLDC en StartReady. Het bedrijf levert zijn diensten voornamelijk in Nederland.
De toekomst van 5G
5G is de nieuwe 5e generatie van mobiel internet en de opvolger van 4G. Dit is het mobiele netwerk van de toekomst en op dit moment heeft KPN het snelste 5G netwerk van Nederland. Met 5G zijn er veel nieuwe mogelijkheden, maar dit netwerk zal pas in 2022 beschikbaar zijn voor Nederlandse telefoonaanbieders. Als KPN dan nog steeds het snelste 5G netwerk heeft biedt dat een potentiele groei.
Duurzaamheid
Net als vele andere bedrijven focust KPN zich ook op duurzaamheid. Zo wil het bedrijf vanaf 2025 vrijwel geen afval meer en wil het 10 tot 20 iconische producten met een circulair design. Ook is het doel dat vanaf 2025 de nieuwe auto’s van KPN geen CO2 meer uitstoten. Als laatste wil het bedrijf in 2040 de CO2 uitstoot t.o.v. 2010 met 50% verminderen.
Een externe overname
Aan het eind van 2020 zou de Zweedse investeerder EQT, KPN benaderd hebben voor een overname. Er waren overigens al langer geruchten dat de Zweden geïnteresseerd zijn in KPN. In december van 2020 heeft de KPN-topman nog aangeven dat het raar zou zijn als KPN een buitenlandse overname partij zou uitsluiten. Tot nu toe is er nog niks bekend over een definitieve overname.
KPN beursgangDe Koninklijke KPN N.V. is een leverancier van telecommunicatie- en ICT-diensten. Hiernaast heeft KPN ook een consumentenaanbod van televisie, internet en vaste en mobiele telefonie. KPN is al sinds 1881 actief en is bekend onder de huidige naam sinds 1989.
KPN is van oorsprong een nationaal bedrijf die is ontstaan in de 19e eeuw. De overheid ging toen telegrafieverbindingen aanleggen en exploiteren. Later werden ook posterijen bij de onderneming samengevoegd. De jaren 80 van de 19e eeuw bracht veranderingen met zich mee want de telefoon kwam in opkomst. In de laatste jaren van de 19e eeuw werd telefonie ook steeds meer genationaliseerd en deze activiteiten werden allemaal samengevoegd bij het bedrijf.
In 1915 ontstond de P&T en dit werd in 1928 veranderd naar de naam PTT. De PTT werd op 1 januari 1989 zelfstandig gemaakt en de naam werd veranderd naar KPN. In 1994 volgde de beursgang in Amsterdam en een jaar later was KPN ook beursgenoteerd in New York. In 2006 heeft de overheid zijn laatste belang in KPN verkocht.
Het hoofdkantoor van KPN bevindt zich in Den Haag en de bestuursvoorzitter van KPN is Eelco Blok. KPN is één van de providers die zich bezig gaat houden met 4G-internet. Dit mobiel internet is tot wel 10 keer zo snel dan 3G-internet. Dit nieuwe snelle mobiele internet zal naar alle verwachtingen een verandering teweeg brengen bij het gebruik hiervan.
Wat kunnen we verwachten van de KPN aandelen?
We leven in een tijdperk van digitale transformatie. Stimuleert de vraag naar flexibiliteit, autonomie en gepersonaliseerde ervaringen. Daarom vergroten ze hun inspanningen om de gebruikerservaring van hun producten en diensten te verbeteren en te digitaliseren. Ze willen voor iedereen de beste oplossingen bieden; gezinnen of bedrijven, thuis of onderweg. Hun oplossingen geven toegang tot de beste mogelijkheden in de digitale wereld. Ze leveren premium geconvergeerde diensten, die eenvoudig, digitaal en flexibel zijn.
KPN heeft drie belangrijke pijlers geïdentificeerd die ten grondslag liggen aan zijn ‘Accelerate to grow’-strategie: Gebruik maken van en het uitbreidden van een superieur netwerk, de voetafdruk van de klant vergroten en versterken en tot slotte het vereenvoudigen en stroomlijnen van het bedrijfsmodel.
Met deze strategie zal KPN zijn progressieve dividendbeleid voortzetten, gedekt door vrije kasstroom, en zal het de omzet uit massamarktdiensten en de EBITDA laten groeien. Het zal ook de Nederlandse digitaliseringsgolf leiden om Nederland te verbinden met een duurzame toekomst.
De koers van het aandeel van KPN fluctueert veel. We zien wel opvallende stijgingen en dalingen, zo was er in maart 2020 met het uitbreken van de Covid-19 crisis een flinke daling. Tijdens de overnamegeruchten in November 2020 zien we juist een flinke stijging. Hieruit blijkt dat het nieuws omtrent KPN flink invloed kan hebben op de aandelenkoers van het bedrijf.
Als we naar de verwachting van de toekomst kijken, dan zijn er veel factoren die invloed kunnen hebben op de aandelenkoers. Het is heel interessant om de ontwikkeling te volgen op het gebied van 5G, verder zou een overname, of alleen maar een gerucht ervan ook veel invloed op de koers kunnen uitoefenen. Wat de aandelenkoers in de toekomst precies gaat doen is bijna niet te voorspellen. Het is dus belangrijk om de ontwikkelingen en het nieuws omtrent het bedrijf te volgen en daarop een investeringsbeslissing te maken.