De elektrische auto-industrie breidt zich al jaren uit en belanghebbenden blijven miljarden investeren in deze snelgroeiende markt waardoor een optimistische markthouding is ontstaan. Hoewel dit dus zeker een ontluikende industrie is vol kansen, staat het ook voor uitdagingen, waardoor er ruimte is voor kostbare fouten die -financiële- gevolgen kunnen hebben. Beleggers doen er dus goed aan om het enthousiasme af te wegen tegen de beleggingsrisico’s en zich te verdiepen in de markt uitdagingen die de wereldwijde groei van EV’s (Electric Vehicles) in alle opzichten kan beïnvloeden.

De elektrische auto-industrie heeft bijna op alle continenten de afgelopen tien jaar een aanzienlijke groei doorgemaakt. Door het gebruik van EV’s te promoten via openbare beleidsinitiatieven en fiscale steun, heeft China de EV-innovatie gestimuleerd en ook in Europa is onlangs het hoogste groeipercentage sinds 2016 geconstateerd.

Natuurlijk komt vanuit de VS Tesla voor de geest als marktleider van elektrische auto’s maar het zijn vooral de traditionele autofabrikanten zoals General Motors, Volkswagen, Hyundai en Toyota die het marktaandeel van elektrische voertuigen bevorderen en de echte drijfveren zijn voor de groei. Met een solide financiële positie, een gevestigd netwerk van leveranciers en een leger van visionairs op gebied van personeel hebben deze gevestigde bedrijven de daadkracht om de nodige infrastructuur mogelijk te maken en hun elektrische voertuig programma’s niet alleen haalbaar maar ook succesvol te maken.

EV’s & het milieu

Milieubewustzijn is de afgelopen decennia een belangrijk investeringsthema geweest, een thema dat verder is versneld door de pandemie. Een groeiend aantal beleggers maakt een ecologische en sociale overweging bij het vormgeven van hun portefeuille. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij consumenten en het ligt dus voor de hand daar rekening mee te houden.

Veel landen hebben hun bezorgdheid over de toenemende koolstof emissies en luchtvervuiling reeds uitgesproken en milieunormen voor traditionele personenautos daarop aangepast. Tevens hebben de meeste regeringen steun toegezegd om zo de markt voor EV’s te laten groeien. Ze bieden bijvoorbeeld subsidies of belastingvoordelen voor elektrische autos die voldoen aan de eisen van de overheid. Dit stimuleert het gebruik van EV’s en vergroten daardoor het marktaandeel ten opzichte van traditionele autos.

Hoewel de verkoop van elektrische autos in 2020 achterbleef als gevolg van de pandemie blijft het optimisme met betrekking tot een verdere groei en verwacht wordt dat de de sector (inclusief alternatieve inkomsten stromen vanuit gerelateerde produkten zoals plug-in EV, zelfrijdende voertuigen en mobility-as-a-service providers) tegen 2030 meer dan $ 1 biljoen zal bedragen. En omdat de productie van elektrische auto’s gestaag mainstream wordt, dalen de kosten van elektrische auto’s wat uiteraard óók bevordelijk is.

Welke marktuitdagingen liggen in het verschiet?

EVIn de eerdere stadia van de ontwikkeling van elektrische voertuigen waren er zorgen over de kosten van de auto. Dit is dus reeds aangepakt omdat de kosten voor de productie van elektrische voertuigen zijn gedaald, maar de prijs blijft een uitdaging, aangezien de gemiddelde consument zich het prijskaartje misschien niet kan veroorloven, ondanks belastingvoordelen die sommige landen bieden.

Beleggers in de EV-industrie doen er daarom waarschijnlijk goed aan om ook eens te kijken naar beleggen in gerelateerde produkten voor EV’s. Aangezien de EV-markt wereldwijd blijft groeien, zal de vraag naar laadstations toenemen. Op dit moment zijn er zorgen over de ontwikkeling van laadstations en laadfaciliteiten voor elektrische voertuigen en is het aanemelijk dat aandelen in bedrijven zich gaan richten op die metalen zoals lithium voor batterijen met een langere levensduur het goed gaan doen. Evenals bedrijven die computerchips produceren of de onderdelen die elektrificatie mogelijk maken.

Welke EV-aandelen en bedrijfen zijn interessant?

EV Hoewel EV-aandelen momenteel hot op de markt zijn moeten beleggers de risico’s en uitdagingen voor ogen houden. Deze aandelen hebben recordwaarderingen, waardoor sommige beleggers denken dat ze in een bubbel zitten echter -ook- als het gaat om beleggen in deze populaire EV-activa moeten beleggers de voor- en nadelen blijven afwegen. Om revolutionaire stappen te blijven nemen ten behoeve een ​​mainstream product te worden dat het vertrouwen van de consument heeft, zal de elektrische auto-industrie flink in zichzelf moeten blijven investeren om zo gebruiksgemak en andere uitdagingen het hoofd te bieden. Dat soort investeringen zijn een flinke aderlating voor de fabrikanten maar kunnen op lange termijn zeer zeker de moeite waard zijn.

Tesla

Tesla stond jarenlang op eenzame hoogte met de visie om een ​​auto te maken die het milieu niet vernietigt. Met een schare van ongelooflijk enthousiaste investeerders heeft het zijn activita zeer goed op de aandelenmarkt gepositioneerd. Het is niet verrassend dat de aandelenpositie van Tesla het al zo lang prima doet maar er zijn nieuwe bedrijven in opkomst zoals NIO, een Chinees bedrijf dat onlangs een nieuwe luxe sedan voor elektrische voertuigen heeft onthuld met tal van functies, waaronder een op Nvidia gebaseerde zelfrijdende oplossing.

NIO

Hoewel er geen echte duidelijkheid is over wie of wat er achter de financiering van NIO zit – het is tenslotte een Chinees aandeel – zou het het aandeel van Tesla in de toekomst kunnen evenaren op de markt voor elektrische voertuigen en wellicht negatief kunnen beïnvloeden. Zolang Tesla echter consistente winsten boekt, de kosten beheerst en haar productie- en leverings doelen kan halen kan het de meeste rivalen afweren. Tesla heeft vier concurrentievoordelen die in haar voordeel werken. Tesla EV’s hebben een veel groter bereik dan concurrenten als het gaat om batterijduur.

Hun mogelijkheid om draadloze software-updates te verzenden, biedt nog een voordeel. Tesla’s zelfrijdende technologie geeft hen ook een voorsprong net als de ongeëvenaarde verzameling real-world rijgegevens. Tot slot zijn daar nog de plannen van de excentrieke CEO Elon Musk om een wereldwijd zelfrijdend taxi netwerk te lanceren –zonder chauffeur. Het zal echter nog wel even zal duren voordat hij het volledige vertrouwen van de consument hiervoor zal winnen.

EV’s

EV’s nemen momenteel slechts 3% in van de totale automarkt dus er zijn nog voldoende schommelingen te verwachten en natuurlijk een potentiële groei. Omdat het een relatief nieuwe sector is, zijn er behalve Tesla nog geen gevestigde leiders in het segment. Kleinere startups vechten op een redelijk evenwichtige voet met traditionele autofabrikanten om marktaandeel. Dat maakt de elektrische auto-industrie risicovoller dan de auto-industrie als geheel en het is waarschijnlijk een goed idee om posities in verschillende bedrijven of een op de beurs verhandeld fonds te bezitten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *