Google

Crowdfunding

Beleggen in crowdfunding: de belangrijkste voor- en nadelen! crowdfunding-projecten

Crowdfunding is een nieuwe manier van financiering waarbij zowel ondernemers, stichtingen en particulieren aan hun financieringsbehoeftes kunnen komen. Vroeger ging men altijd naar de bank toe, maar crowdfunding is steeds meer en meer een mooi alternatief aan het worden voor de traditionele manier van financieren.

Bij crowdfunding presenteren ondernemers hun ideeën en vervolgens kan ”the crowd” ervoor kiezen om het project wel of niet te steunen met behulp van geld. Het grote voordeel van de ondernemer is dat er in het geval van afwijzing van de bank toch aan financiering kan worden gekomen. Bij crowdfunding speelt de bank geen rol en velen gunnen de bank geen winst. Crowdfunding komt dan ook mooi uit.

Het grote voordeel voor de investeerder, is dat er per project kan worden gekeken of het interessant is of niet. Er kan ook bijvoorbeeld worden gekeken voor een maatschappelijk verantwoord project zoals iets met zonnepanelen of windenergie.

Een ander groot voordeel voor de investeerder zit hem in de hoge rendementen die met de projecten kunnen worden behaald. Vaak wordt 5% tot 8% geboden en dit zijn percentages waar u zeker tevreden over kunt zijn. Op de beurs moet u dit nog maar zien te behalen! Het spreekt alleen wel voor zich dat u elk project wel goed moet analyseren en beoordelen. Stap pas in als u echt vertrouwen in het project heeft. Het zou zonde zijn als u uw zuur verdiende geld verliest aan een crowdfunding project.

 

Wat zijn goede crowdfunding platforms?

Crowdfunding is flink in opkomst. Crowdfunding platforms maken hier optimaal gebruik van en zorgen ervoor dat vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. Grote internationale crowdfunding platforms zijn Kickstarter, Indiegogo en RocketHub. Het kan zeker interessant zijn om eens een kijkje te nemen bij deze platforms.

Als u het liever wat kleiner en nationaler houdt, is het mogelijk om naar Nederlandse crowdfunding platforms te gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Geldvoorelkaar.nl, Symbid, Voordekunst, Lendahand, Crowdaboutnow en Oneplanetcrowd. Het grootste wereldwijde platform is Kickstarter en deze heeft ook zijn entree in Nederland gemaakt.

 

Kleine bedragen

Het investeren met of uitlenen van de kleine bedragen door een grote groep investeerders aan ondernemingen of particulieren, gebeurt over het algemeen via een online platform. Niet geheel verrassend gaat het dan om een crowdfundingplatform. Dergelijke platformen brengen de geldvragers en geldgevers samen. Via de websites vragen particulieren of bedrijven financiële steun voor een bepaald project. Grote groepen mensen worden zo in contact gebracht met ondernemers die hun droom willen realiseren.

 

Grondleggers crowdfunding

Crowfunding is 10 jaar geleden ontstaan. De grondleggers van het crowdfunding zoals we het vandaag de dag kennen, zijn de Amerikaanse muzikantenwebsite Sellaband en de schrijverswebsite TenPages. Samen zorgde zij ervoor dat deze investeermethode bekend werd onder een groter publiek. Er is inmiddels een onderscheid gemaakt tussen vier vormen van crowdfunding. Hieronder leggen we ze u uit.

 

Vier vormen van crowdfunding

Enerzijds kunt u doneren. In dat geval schenkt u geld aan een goed doel. Als geldgever neemt u dan afscheid van uw geld, maar u heeft wel direct zicht op waar het geld naartoe gaat. Anderzijds is er sponsoring en reward based. Het project wordt dan ondersteunt, tegen een (niet financiële) tegenprestatie. Er is een ondergeschikt financieel aspect en geldgevers voelen zich in dit geval voornamelijk verbonden met het doel van de aanvrager.

Een andere vorm is loan based. Het geld wordt dan uitgeleend aan een particulier of onderneming. Er wordt in ruil daarvoor een rente op de lening beloofd. Financieel rendement is bij deze vorm van crowdfunding belangrijk. De vierde en laatste vorm is equity based. Er wordt dan geïnvesteerd in een bedrijf, met als belofte waardevermeerdering van het aandeel en dividend. Obligaties kunnen ook. Net als bij loan based is het financieel rendement op de investering hierbij belangrijk.

 

Project mogelijk maken

Bij crowdfunding wordt een project mogelijk gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen en op de markt brengen van een nieuw product. Er zijn ook projecten die extra interessant zijn voor beleggers. Bijvoorbeeld wanneer het geïnvesteerde bedrag na ontwikkeling om wordt gezet in aandelen uit de onderneming. Het geld wordt dus eigenlijk uitgeleend.

 

Startende en/of innovatieve bedrijven

Vaak wordt crowdfunding gebruikt door startende en/of innovatieve bedrijven. Deze zijn natuurlijk kwetsbaar en maken het een risicovolle belegging. Het hebben van de juiste en vooral ook volledige informatie is noodzakelijk. Zeker om u als belegger een goed beeld te kunnen vormen van de mogelijkheden en de risico’s. Uitsluiten dat het mis gaat, kan helaas nooit. Toch kunt u wel een afweging maken tussen het aangeboden rendement en de risico’s.

 

Risico bij crowdfunding

U kunt zich voorstellen dat het grootste risico bij crowdfunding is dat de onderneming of tegenpartij failliet gaat. Ook moet er nogal eens een incassopartij ingeschakeld worden bij een betaalachterstand. Dat beperkt natuurlijk het rendement van de belegger op de investering. Er kan ook gerust een rendement behaald worden van ruim 8%. In vergelijking met sparen bij de bank is dat een fors rendement.

 

Geld spreiden

Houd er rekening mee dat u het risico loopt dat de geldvrager het bedrag niet volledig kan terugbetalen. Geld verspreiden over meerdere crowdfunding projecten kan daarom raadzaam zijn om de risico’s te beperken. Diversificatie is bij alle vormen van beleggen raadzaam. Investeer in bedrijven of projecten die u aanspreken en waarvan u zelf een risico inschatting kunt maken. Investeer ook alleen in projecten met financiële prognoses.

 

Zelf invloed uitoefenen

Als investeerder houdt u gevoel bij de marktontwikkelingen en kunt u mogelijk zelfs invloed uitoefenen op de ontwikkeling van een project of product. Deelnemers kunnen door gebruik te maken van de collectieve kennis van de crowd gezamenlijk ideeën aandragen die gebruikt kunnen worden. U kunt uw kennis aanbieden bij de ondernemer of het project en kunt zo rechtstreeks bijdragen aan het succes.

 

Maatschappelijke betrokkenheid

Crowdfunding zorgt bovendien voor een hogere maatschappelijke betrokkenheid. Anders gezegd, het is een sympathiek maatschappelijk fenomeen. Banken hebben sinds de kredietcrisis veel vertrouwen verloren. En ook willen steeds meer mensen een directe invloed kunnen uitoefenen op hun beleggingen. Wanneer u wilt beleggen in een product en dat product nog moet worden gemaakt, let dan extra goed op de haalbaarheid van het idee. Denk aan de bekende marktplaats uitspraak ‘’koop niet iets wat te mooi is om waar te zijn’’.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden?

Open een oefen-account

Direct CFD’s kopen of verkopen?

Broker Plus500 logo

*Voorwaarden van toepassing

  • Rating: 9,2
  • Binnen 5 minuten geregeld!
Open gratis demo account en ontvang €40.000!  

CFD's zijn complexe producten met een hoog risico om geld te verliezen vanwege de hefboom. Tussen 74-89% van de particuliere beleggers verliest geld met het handelen in CFD's. Bedenk daarom of je het hoge risico om geld te verliezen kunt dragen.