Google
Google

Winstmarge

Krijg meer informatie over de winstmargeWinstmarge

De winstmarge bij het handelen in aandelen of effecten staat voor het verschil tussen de aankoop van bepaalde effecten en de verkoop van bepaalde effecten. Wat dat betreft kunnen we de winstmarge ook uitdrukken als een bepaald rendement, op basis van de investering die u doet.

De winstmarge is een hele belangrijke graadmeter bij het beoordelen van een onderneming. We gebruiken de winstmarge namelijk ook ook op een meer brede schaal, bijvoorbeeld op het moment dat een onderneming een product inkoopt voor €1,- en verkoopt voor €1,50. De bruto winstmarge is dan €0,50.

 

Aankoop van effecten

Het is met betrekking tot de aankoop van effecten interessant om dit zo scherp mogelijk te doen. Dit maakt het mogelijk om een aantrekkelijke winstmarge te maken. Zorg ervoor dat u een aandeel of een ander effect enige tijd volgt, of al goed kent voordat u erin investeert. Maak bijvoorbeeld een technische analyse. Indien u erin slaagt om het effect aan te kopen op het moment dat de prijs laag is betekent dit over het algemeen een interessante winstmarge. Zodra de prijs op begint te lopen loopt ook de winstmarge op en kunt u zorgen voor een aantrekkelijk rendement.

 

Verkoop van effecten

Het is aan de andere kant de kunst om een effect op het juiste moment te verkopen, om de winstmarge ook daadwerkelijk te realiseren. Een winstmarge is pas interessant wanneer u deze realiseert, tot die tijd gaat het om een virtueel rendement. Verkoop aandelen en effecten op het moment dat u daarmee virtueel winst maakt, of wacht nog iets langer en probeer het rendement te verbeteren. Ga uit van een bepaalde winstmarge die u wilt maken, in combinatie met het risico dat u bereid bent te lopen. Op die manier zorgt u voor een degelijke strategie om verantwoordelijk te beleggen.