Hausse

Wat is een hausse?Hausse

Een hausse staat voor een enorme vraag naar bepaalde aandelen, producten of diensten. Het maakt onderdeel uit van de algehele conjunctuur binnen een economie, die zowel hoogte- als dieptepunten door kan maken. Wanneer we spreken van een hoogconjunctuur is er veel vraag naar producten en diensten, iets dat de prijzen op kan drijven. Dit heeft onder andere te maken met de schaarste die er kan ontstaan.

 

Grote vraag

Tijdens een hausse is er sprake van een grote vraag, iets dat niet per se gebaseerd hoeft te zijn op de daadwerkelijke kwaliteit van een bepaald goed of een bepaalde service. Het kan de prijs enorm opdrijven, waardoor deze niet langer in verhouding staat tot de onderliggende waarde. Het is van belang om er rekening mee te houden dat de waarde van een bepaald goed tijdens een hausse voor een groot deel onder invloed staat van sociale factoren. Deze drijven de prijs op, waardoor er een spreekwoordelijke zeepbel kan ontstaan.

 

Hausse en baisse

De hausse is het tegenovergestelde van een baisse. We kennen de beide varianten vanuit het verleden, waarin we onder andere te maken hebben gehad met een stijging van de prijzen van tulpenbollen en ondernemingen op het gebied van internet. Tijdens een hausse lopen de prijzen flink op en is het lastig om aandelen van een bepaalde onderneming te kopen. Een baisse kan er aan de andere kant voor zorgen dat de prijzen onnodig laag worden. Hierdoor wordt het mogelijk om aandelen voordelig op te kopen, al loopt u als belegger het risico dat de waarde nog verder onderuit zal gaan of een onderneming in de financiële problemen komt.

 

Tulpenbollen

Het bekendste voorbeeld van een hausse is die met de tulpenbollen in Nederland. De hausse vond plaats tijdens de Gouden Eeuw. Het werd in die tijd heel aantrekkelijk gemaakt om tulpenbollen aan te kopen. Dit had allereerst te maken met de waarde van de tulpen, maar werd later overgenomen door de sociale waarde die er ontstond als het gevolg van een enorme vraag. Er ontstond een Tulpenmanie, die er uiteindelijk voor zorgde dat de tulpenbollen een waarde kregen van miljoenen guldens. Uiteindelijk vond er een correctie plaats, waarbij de tulpenbollen bijna hun volledige waarde verloren.

 

Internetbubbel

Meer recent hebben we te maken gehad met de internetbubbel, een zeepbel die we als een hausse kunnen omschrijven. Rond het jaar 2000 was het niet meer dan normaal om massaal aandelen te kopen in bedrijven die gebruik maakten van het internet. Er werd deze bedrijven een enorme waarde toegedicht, waardoor de koersen van de aandelen flink op konden lopen. Er bleek uiteindelijk geen sprake van daadwerkelijke waarde. Bij het doorprikken van de zeepbel ontstond er een enorme correctie, die er onder andere voor zorgde dat veel beleggers hun geld verloren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *